Veranderd de houdbaarheid van een ei wanneer deze verwerkt is in bv. cake, en zoja, hoe veranderd deze en waar komt dit door?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ja, de houdbaarheid wordt verlengd doordat je het ei verhit en bepaalde processen in het ei dus vertraagd worden c/q tot staan gebracht worden. Net als bv een stuk vlees bakken dan bederft het minder snel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doordat je het gaart zijn gevaarlijke bacterien zoals salmonella dood.
Aan de andere kant komen er weer nieuwe bacterien/schimmeld op je nieuwe produt als het wordt blootgesteld aan zuurstof.
Dit is dan echter een nieuw proces.
Het hangt er helemaal vanaf wat je maakt en wat je er mee doet of je nieuwe product langer of korter houdbaar blijft dan je oorspronkelijke ei
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord van RoadRunner komt dichtbij, maar toch is het niet helemaal correct.

Eiwitten zijn werkzaam bij een bepaalde temperatuur. Als de temperatuur daarboven komt, gaan de eiwitten zoals dat heet 'denatureren'. Dat wil zeggen dat de eiwitten niet meer werkzaam zijn of kunnen worden. Als deze gedenatureerde eiwitten in ons lichaam komen, worden ze afgebroken en opnieuw gebruikt.

Bacteriën en schimmels hebben ook eiwitten nodig om hun werk te doen. Eieren rotten doordat stoffen in het ei worden afgebroken en omgezet door bacteriën. Als de eiwitten in die bacteriën zijn gedenatureerd, zijn ze dood en kunnen ze de eieren niet meer laten rotten.

Als een cake bederft, komt dat door schimmels en bacteriën die erop zijn gekomen na het bakken.

Trouwens: koel bewaren van eieren houdt ze langer goed, omdat de bacteriën en hun eiwitten dan langzamer werken. Ik vermoed dat RoadRunner hiermee in de war was :)