Klopt deze stelling over alcohol?

Stel je drinkt elke dag een fles wijn = ongeveer 500 calorieën, als je nu 3 maand wijn zou vervangen door water = ongeveer 90 x 500 cal = 45000 cal zou je dan 10 kg vermageren als je voor de rest niet meer of anders zou eten. Enkel de wijn door water vervangen?

Toegevoegd na 2 dagen:
Mensen, dit is een stelling, dat wil niet zeggen dat ikzelf alle dagen 1 fles wijn uitdrink, toch bedankt voor de goede raad.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Antwoorden (8)

tuurlijk zou je dan op den duur afvallen.
hoeveel dat is, hangt van meer factoren af, zoals je leeftijd, en je beweegniveau.
ook om andere redenen dan afvallen zou het goed zijn meer water te drinken, en minder wijn.
12 jaar geleden
Je zou in het begin misschien een beetje afvallen, en daarna zou je lijf eraan gewend zijn en val je niet meer af.
Dus 10 kilo zal het zeker niet schelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was het maar zo eenvoudig dat je gewoon calorieën kan tellen, deze omzetten naar kilo's en zo berekenen wat je afvalt.
Het systeem van bijkomen en afvallen werkt anders omdat je een minimale hoeveelheid voedsel nodig hebt om je lichaam optimaal te laten vetverbranden. Hiervoor heb je namelijk koolhydraten nodig, liefst in de vorm van granen, rijst (zilvervlies) e.d.. Groenten zorgen vervolgens voor de vulling, voor de vezels en voor de vitaminen. Ook vlees en vis heb je nodig (circa 150 gram per dag maximaal). Een goed evenwicht zorgt voor een optimale vetverbranding.

Mogelijk kan die fles wijn dus best zorgen voor 10 kilo gewichtsverlies in 3 maanden, maar alleen als je aan alle andere voorwaarden van goede voeding voldoet. Zoals voldoende brood/granen, vezels, minimaal 1500 calorieën per dag, niet teveel eiwitten en minimaal vetten en voldoende water drinken. En op de goede momenten eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
noem dat maar makkelijk ;) dat is niet iets wat je even makkelijk uitrekent toch? Een hoop dingen weet een normaal mens niet, zoals zijn energieverbruik, de precieze hoeveelheid eiwitten, koolhydraten etc hij gebruikt en hoeveel water in zijn voedsel zit en zo kan ik nog wel wat vragen stellen....
De grap, als ik het wat gecompliceerder mag maken, is dat alcohol weliswaar 7 kilocalorieën per gram bevat maar geen enkele kilocalorie daarvan wordt in lichaamsvet omgezet. Alcohol wordt gebruikt als brandstof. Wat je bij die wijn eet kan wel worden omgezet in lichaamsvet.

Blijf je met die fles wijn per dag op gewicht en laat je die weg bij een gelijkblijvende resthoeveelheid calorieën dan zou je in theorie moeten afvallen. Je onthoudt immers je lichaam die 500 kcal (ik kom iets hoger uit maar goed) per dag.

Gezond zijn beide situaties natuurlijk niet. Je hebt ongeveer 2000 à 2500 kcal per dag nodig, normaal gesproken. Laat je daarvan een vierde tot een vijfde weg dan kom je tekort. Meestal mag je aannemen dat er, samen met die wijn, wel meer calorieën naar binnen worden gewerkt. In dat geval gaat de vlieger, stoppen met alcohol=afvallen, wel op. Mits de rest van die calorieën iets met gezondheid hebben te maken.

Toegevoegd na 20 uur:
Voor alle duidelijkheid en met dank aan Bazzz voor zijn heldere uitleg over de chemie van het alcoholmetabolisme: het is niet zo dat alcohol niet in vet omgezet kan worden maar dat dit in de praktijk niet zal gebeuren omdat de lever aan de afbraak van alcohol absolute voorrang geeft. Omdat het lichaam altijd wel wat energie nodig heeft zal die alcohol niet opgeslagen worden in vet maar verbrand worden als direct beschikbare energie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alcohol is wel erg vloeibaar... http://www.watziterin.nl/artikel/calorieen-koolhydraten-vetten-eiwitten-alcohol.html Toegegeven, niet het ultieme bewijs maar een betrouwbaarder bron hou je van me tegoed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappig, dat artikel van de KU Leuven (overigens geen wetenschappelijk artikel maar voorlichting aan nieuwe studenten) was gisteravond ook het eerste dat ik tegenkwam toen ik ging zoeken. Het stukje over omzetting in lichaamsvet klopt echt niet. Er is veel te vinden over het metabolisme van alcohol. Ga de stappen maar na. Er komt weliswaar energie vrij bij de afbraak van alcohol maar nergens in de afbraakketen komt glucose of vet voor: Bij de afbraak van alcohol komt energie vrij en wel 7 calorieën per gram alcohol. Van de alcohol die in het bloed komt breekt de lever 95% af. De rest verlaat via de urine, adem en zweet je lichaam Stap 1: De lever breekt de alcohol af tot aceetaldehyde. Aceetaldehyde is een giftige stof , het tast de organen aan en is onder andere verantwoordelijk is voor de kater.
Stap 2: De lever breekt de aceetaldehyde af tot azijnzuur.
Stap 3: De azijnzuur wordt afgebroken tot water en kooldioxide. Water en kooldioxide wordt via urine en ademen uitgescheiden. http://www.jellinek.nl/informatie_en_advies/vraag_en_antwoord/vraag/262/In-welke-stappen-wordt-alcohol-door-het-lichaam-afgebroken
http://alcoholengezondheid.nl/gezondheidseffecten
http://www.voedingswaardetabel.nl/watiswat/alcohol/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Griekenland: wie zegt er dat een bierbuik niet veroorzaakt door vet? Alleen is dat vet voor geen enkele gram opgebouwd uit alcohol, omdat alcohol niet omgezet wordt in lichaamsvet. Het is wel lekker om bierdrinken te combineren met eten. Daardoor ontstaat die dikke buik. Overigens is ook het stereotype beeld van dikke (bierdrinkende) Duitsers niet helemaal correct. Overgewicht neemt daar weliswaar toe maar is in GB al veel langer een gezondheidsprobleem: http://www.ntvg.nl/publicatie/duitsers-gealarmeerd-door-toename-obesitas/volledig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn heren, de menselijke fysiologie is ingewikkeld en boeiend. De afbraak van alcohol krijgt voorrang omdat de lever alcohol als een giftige stof herkent. Daardoor krijgt die alcohol weinig tot geen kans om als vet opgeslagen te worden, domweg omdat er altijd wel wat brandstof nodig is. Hebben jullie dit gegeven meegenomen in jullie redenering? Ik weet wel dat ik het nu iets genuanceerder uitdruk en dat doe ik graag naar aanleiding van jullie commentaar. Daar dank ik jullie hartelijk voor want ik ben niet te beroerd om te leren. Op onderstaande website staat m.i. het goede verhaal: Alcohol kan niet worden opgeslagen in het lichaam en heeft daarom absolute voorrang bij de stofwisseling. Is er alcohol beschikbaar, dan heeft dit als energieleverancier de voorkeur boven koolhydraten. Het is snel beschikbaar en levert veel energie (7 kcal i.p.v. 4 kcal voor koolhydraten). Alle alcohol wordt afgebroken en direct gebruikt voor de energiebehoefte van het lichaam. Doordat de afbraak van alcohol de voorkeur geniet, wordt de uitvoering van andere taken door de lever bemoeilijkt, zoals het opslaan van in vetoplosbare vitamines en het verteren van eiwitten. Door deze voorkeursbehandeling wordt ook de afbraak van het met de voeding aangeboden vet onderdrukt. Dit vet wordt dan direct in het lichaam opgeslagen en heeft de neiging zich op te hopen in de buikholte (waardoor je een ‘bierbuik’ ontwikkelt). http://www.voedingswaardetabel.nl/watiswat/alcohol/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bazzz: Ik denk dat ik het roerend met je eens ben. Dergelijke discussies horen in de marge thuis maar daarom kunnen ze wel boeiend zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@viridiflavus: Volgens de NEVO zitten er 2,9% polysacchariden in pils. Een pijpje is 30 cl, waarmee je maximaal 2,9*3*4=34,8 kcal aan inuline wegwerkt. 'Maximaal' want inuline is een van de polysachariden. Goed, met een liter bier, zo'n Beierse bloemenvaas, zou je dan rond de 100 kcal zitten. Zelfs als je de calorieën uit de alcohol buiten beschouwing laat ben je met een flinke plak leverworst stukken efficiënter bezig als je calorieën naar binnen wilt werken. Overigens ben ik het met Bazzz eens dat we langzamerhand verzanden in een wedstrijdje verplassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alcohol is iets anders dan koolhydraten maar ik moet zeggen dat mij die gedachte ook bekroop toen ik deze vraag zag. Omdat alcohol nogal wat brandstof biedt zou de behoefte aan andersoortige calorieën weleens minder kunnen zijn. De praktijk zal ongetwijfeld hierbij ook ingewikkelder zijn omdat ook andere factoren een rol spelen zoals deficiënties aan vitamines en spoorelementen.
Alcohol is op zichzelf behoorlijk calorierijk, met name bier heeft veel calorieën. Maar alcohol saboteert ook nog eens
de vetverbranding. Je wordt er dus altijd dikker van.
Daarnaast zorgt alcohol er bij de meeste mensen voor dat de trek in vettigheid toeneemt. Alcohol en afvallen zijn dus geen goede match!!
De stelling dat je door wijn te laten staan je daardoor de calorieën van de wijn in kilo's zult afvallen gaat helaas niet op. Maar je valt wel af als je de wijn door water zou vervangen. Niet zo veel maar geleidelijk aan zou je het wel merken. Je kunt meer afvallen als je ook de suikers en snoepgoed, de snacks en vetstoffen zou vermijden.
Je hebt echter vet nodig, dus kies dan voor goede vetten zoals olijfolie of grill eens wat vaker het vlees of de vis, dat je alleen even ingekwast hebt met olie.
Ook roomboter is een goed vet en af en toe een klontje bij de olie om vlees en de jus beter te laten smaken of op een verse boterham kan ook niet echt kwaad.
Rigoreus afvallen is nooit goed. Beter is om geleidelijk aan gewicht te verliezen door je voedingspatroon aan te passen. Je huid kan zich dan beter aanpassen en niet slap gaan hangen door het plotselinge vetverlies.
Ontbijt met granen, fruit en magere producten, neem af en toe een tussendoortje, zorg voor zuivelinname en eet vaker op een dag kleine beetjes. Dit is beter dan 3 flinke maaltijden op een dag. Door kleine beetjes te eten, blijft je maag aan het werk en houdt ook je spijsvertering steeds bezig.
Een glaasje wijn in het weekend kan je dan rustig nemen als beloning, want een glas wijn kan ook een gezond effect hebben. uit onderzoek is gebleken dat met name wijn de kans op hart-en vaatziekten doet verminderen en dat alcohol in het algemeen (wijn, bier etc.)heilzaam kan zijn op sommige gebieden.
amc
12 jaar geleden
Dat klopt, afvallen is gewoon een kwestie van energiebalans. Gezien de wet van behoud van energie kan er dus nooit een gat ontstaan tussen wat er aan energie inkomt en er aan energie uitgaat. Enige voorbehoud is dat het energiegebruik gelijk moet blijven, de rest van het dieet exact gelijk en de verteringspercentages en het energieverlies in de urine ook.

Je som klopt denk ik niet helemaal vet zou 9.4 kcal/g zijn, dus 10 kg vet is dan 94 000 kcal. De grootteorde is dus zo een 4 tot 5 kg vet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indien je 10 personen (meer mag ook) via een zeer strikt controle-systeem aan dit wijn-water-experiment zou onderwerpen dan zou je merken dat elke deelnemer na 3 maanden een andere uitkomst op de weegschaal laat meten.

Er zijn zovele andere factoren die meespelen in het fenomeen vetverbranding en gewichtsverlies.
Onder andere:
geslacht
leefttijd
emotionele toestand
geografische locatie
seizoenen
spierweefselmassa
zelfbeeld
algemene mind-focus
enzovoort

Teveel variabele beïnvloedingsfactoren om hier op te noemen dus.

Indien je een meer exact-op-jouw-lijf-geschreven formule wenst te bekomen dan dien je volgens mij bij een specialist terzake te gaan.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kun je zo niet voorspellen. Door geen wijn meer te drinken verandert je slaap/waak-ritme wat ook weer invloed heeft op je spijsvertering en andere lichaamsfuncties. Ook je hersenactiviteit verandert. Helaas gaat je rekensommetje niet op. Je zoekt compensatie voor minder alcohol in je bloed. Dat kan zowel positief zijn (je gaat bv. sporten om fr tijdte doden. Enzovoort...