Hoelang kan je sausjes bewaren?

Er staat altijd wel een uiterste datum op de verpakking (van bijvoorbeeld mayo oid) Maar als het eenmaal geopend is, hoelang blijft het dan goed? Er staat vaak alleen maar; beperkt houdbaar, maar wat is beperkt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Het is wel wat afhankelijk van het soort sausje. De Aziatische sausjes (flesjes) kun je na opening in de koelkast bewaren, waarna de saus nog maanden goed blijft. Een geopende pot of tube mayonaise of andere saus kun je blijkbaar minimaal drie maanden bewaren, mits goed afgesloten. Tomatenketchup zelfs negen maanden.

Kijken en ruiken zeggen vaak meer dan genoeg. Ziet het er niet goed uit in jouw ogen of ruikt het anders, dan is het vast niet goed meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zelf even zoeken, maar er was een vraag eerder deze week die daarover gaat, maar dan o.a. over Pesto.

Toegevoegd op 03-06-2009 13:02:54
Meestal blijf ik het zelf nog gebruiken zolang het nog goed ruikt en er nog redelijk goed uitziet. Als de datum THT erg dichtbij is en ik niet meer weet hoe lang het open is dan gooi ik het weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er geen toevoeging staat is het geopend net zo lang houdbaar als ongeopend.

Er kan ook staan "na opening nog max. XX dagen houdbaar"

Als er staat na opening beperkt houdbaar dan is het wel wat vaag ja.

Belangrijkste is is dat je met een schoon mes/lepel steeds in het potje moet. En niet met een mes waar je al mee gegeten heb of in andere sausje hebt gezeten. Dan blijft het gekoeld toch nog wel enkele weken minimaal goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de sauzen geopend zijn, dat zet ik ze altijd in de koelkast. We houden de datum in de gaten, maar gooien de sauzen pas weg als ze niet meer goed ruiken en/of een raar smaakje hebben.
Onlangs hadden we nog een sausje (cocktail) waarvan de houdbaarheidstermijn al een week of twee overschreden was. Niets mis mee, smaakte nog steeds zoals die moet smaken en we zijn ook niet ziek geworden.
Dus ja... ik zou zeggen: Zet je eigen zintuigen in en beoordeel op basis daarvan of het nog kan of niet.