is een tosti met kaas/ham ongezond?

kan ook gewoon een geroosterd broodje zijn, of een tosti zonder beleg.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben erg benieuwd naar reacties op de reactie van naamloos bij het eerste antwoord......
paulus811
12 jaar geleden
Een tosti zonder beleg lijkt me niet ongezond. Beetje rare vraag om eerst met kaas/ham aan te komen, vragen of het ongezond is en dan zeggen dat het ook zonder beleg mag. Lekkere tosti zal dat worden....
paulus811
12 jaar geleden
Overigens hebben de deze vraag al tig keer eerder gehad. http://www.goeievraag.nl/vraag/gesmolten-kaas-ongezond-bijvoorbeeld-gesmolten.144806 http://www.goeievraag.nl/vraag/gesmolten-kaas-slechter-gewoon-kaas.60936 http://www.goeievraag.nl/vraag/boterham-boter-kaas-magnetron-gesmolten.13507
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stel eens een duidelijke vraag: Is brood waarvan een tosti gemaakt is ongezonder dan datzelfde brood zonder dat het in een tosti apparaat heeft gezeten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen idee, misschien word het ongezonder door het zweet van de boterham?
paulus811
12 jaar geleden
ook de reactie is onbegrijpelijk.

Het beste antwoord

Nee, het lijkt niet zo maar een tosti bevat evenveel calorieën als twee witte boterhammenmet kaas en ham. Mits je evenveel beleg erop doet natuurlijk. Dus evenveel halvarine, kaas en ham. Dat een tosti veel ongezonder lijkt dan twee boterhammen met kaas en ham ertussen komt omdat het vet uit de kaas smelt. Dat trekt dan lekker in het brood en loopt een beetje uit de tosti. Beide bevatten precies dezelfde ingrediënten dus eigenlijk is het logisch dat ze evenveel calorieën bevatten.

Eigenlijk word je door een tosti dus geconfronteerd met hoe vet twee boterhammen met kaasen ham wel niet zijn. En dat is schrikken voor sommigen. Niet getreurd, zowel een tosti als twee boterhammen met kaas en ham passen qua calorieënen voedingsstoffen prima binnen een slank en gevarieerd voedingspatroon. Je hoeft een tosti dus niet te laten liggen en te kiezen voor twee boterhammen met kaas en ham.

Een tosti of twee volkoren boterhammen met halvarine, ham en 30+ kaas bevat zo’n 300 calorieën.

Toegevoegd na 50 seconden:
http://www.valtaf.nl/artikel/5539/tosti-evenveel-calorieen-als-twee-boterhammen-ham-en-kaas/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is nét zo gezond of ongezond als een 'gewone' boterham met ham/kaas, want de basis van de tosti is de geroosterde boterham.
Een geroosterde boterham is net zo als een ongeroosterde, tenzij hij zwartgeblakerd is : dat is nooit gezond....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
naamlooss
12 jaar geleden
Ik denk dat vetten van gesmolten kaas beter wordt opgenomen door het lichaam. Ik ben er niet zeker van, misschien dat iemand hierop kan reageren.
Kaas is niet iets ongezond ofzo. Als je de moleculen verander wordt iets totaal iets anders dacht ik zo. Maajah, nog maals, ik ben hier niet zeker van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik had de indruk, dat de vraag meer over het 'brood-gedeelte' ging dan over de kaas, maar ik denk, dat kaas, gesmolten of niet, evenveel werk is voor de maag/darmen om af te breken en te verwerken.
Nou, er zit qua gezondheid geen verschil in een gewone boterham met ham/kaas dan een tosti, maar bij de tosti in het tosti-ijzer hoeft er geen boter onder, terwijl dat bij de tosti in de koekenpan wel zo hoort. Als je er dan roomboter bij doet, is hij wel wat ongezonder dan wanneer je er vloeibare boter van Becel (zomaar een voorbeeld hoor, totaal geen reclame ;P) bijdoet. Hetzelfde geld voor de boter die je op het brood smeert als je de ham/kaas er nog niet op hebt gedaan, als je daar tenminste boter tussen doet.

Mvg, Spuntje