Kan ik het e-nummer 250 beter niet in combinatie met eieren eten? Zie uitleg.

http://www.food-info.net/nl/e/e250.htm

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ik denk dat je doelt op de combinatie met eiwitten? Dat heeft niet alleen specifiek met eieren te maken hoor, ook vlees, granen, groenten, paddestoelen etc. etc. bestaan voor een deel uit eiwitten. Het is zaak om gewoon niet teveel van de nitriet binnen te krijgen. Het wordt regelmatig aan vleeswaren toegevoegd vanwege de invloed op de kleur ervan, maar er is een maximaal toegestane hoeveelheid waar de fabrikanten van vleeswaren zich aan moeten houden bij het gebruik ervan. Die maximale dosering is vastgesteld om de inname van deze stof voor de consument binnen ongevaarlijke waarden te houden. Dus zolang je niet zelf gaat experimenteren met nitrietpekel en bv geen kilo's paté per dag eet, is er geen noemenswaardig probleem.