Wat zijn de voor en eventuele nadelen van pittig of sambal?

Wat heeft het voor voordelen en nadelen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (7)

Voordeel: het is lekker als je van pittig houd, je krijgt het er lekker warm van.

Nadeel: als je zeer veel pittig hebt gegeten, schijnt het toiletbezoek nog wel eens pijnlijk te verlopen. (bron: mijn vriend)
Ritsuka
12 jaar geleden
Voordeel: erg lekker! En als iets niet smaakt lekker veel sambal er doorheen dan proef je het niet meer.
Nadeel is dat ik van teveel sambal een loopneus krijg.
Mijn voorkeur gaat uit naar badjak of brandal. Oelek past maar bij bep gerechten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een voordeel van pittig eten is dat het endorfinen vrijmaakt in je lichaam. Dat betekent dat je er een soort geluksgevoel van krijgt, net als bij het eten van chocolade. Daarom voelt het eten van iets heets soms net als wanneer je een borrel achterover slaat - een heftig maar aangenaam gevoel. Het is (daarom) ook verslavend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sambal bevat veel vit C.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het nadeel is dat je veel meer eet dan noodzakelijk om de honger te stillen, omdat het eten erg lekker wordt.

Van voedsel met sambal neem je makkelijk nog een bord extra omdat het zo goed smaakt.

Als je aan de lijn doet of als je je maag niet wil vergroten door veel te eten kun je beter geen sambal toevoegen.
12 jaar geleden
Er kleeft een groot nadeel aan het regelmatig eten van sambal. Je smaakpapillen raken in de war. ik bedoel dat ze het eten steeds flauwer gaan vinden. Je smaakgevoel verandert dusdanig dat je nog maar weinig smaken echt zal proeven. Ik had een kennis die jarenlang in Indonesië gewoond heeft. Zij maakte altijd haar eigen sambal en die in de winkels hier had geen pit vergeleken die van haar.
Zij at hem dus altijd! Haar stem ging steeds heser klinken, ze kreeg last ervan en het uiteindeljke resultaat; ze had een geperforeerde slokdarm en maagwand.
Nu is dit natuurlijk heel extreem en het komt vooral omdat zij dit in de tropen zo gewend was. In de tropen verlies je nl. veel zout door de transpiratie met als gevolg dat je daar de sambal milder ervaart dan hier.
Persoonlijk zie ik geen voordeel in het eten van sambal.
Het is puur een kwestie van smaak en ik proef liever de verschillend smaken van de gerechten dan één allesoverheersende hitte. Een beetje pit in het eten vind ik wel lekker in bepaalde gerechten en het mag dan ook best pikant zijn. Maar ik zou zeggen; eet het met mate.
amc
12 jaar geleden
Sambal bevat zeer veel vitamine C en bevordert de spijsvertering. Sambal oelek is vaak erg zout en is dan snel smaakbepalend. Voor mensen met bijvoorbeeld darmklachten wordt het meestal afgeraden.

Aan pittig eten kun je wennen en na verloop van (veel) tijd loopt je tolerantie weer terug.