Mijn moeder zei altijd:" Drink je vers geperste sinaasappelsap op, anders vervliegen de vitamines." Klopt dat, dat de vitamines verdwijnen?

Verdwijnen vitamines uit vers geperste vruchtensappen en hoe lang duurt dat dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat zij mijn moeder ook! zal wel iets van waarheid in zitten denk ik!
ItisILeClerc
12 jaar geleden
mijn moeder zei dat ook - ik heb altijd gedacht dat het secondenwerk was en dat er na een halve minuut geen vitamine meer te bekennen was

Het beste antwoord

Bij het persen van sinaasappelen gaan er altijd vitamines verloren. Bij een plastieken pers heb je minder vitaminen verlies dan bij een metalen pers. Dit omdat de vitamine oxideert bij een metalen pers en op die manier verloren gaat. Uiteraard verlies je niet alle vitaminen door het persen van fruit.

Wanneer vers geperst sap lang blijft staan, ga je nog eens vitaminen verliezen door de blootstelling aan lucht. Hoe langer je wacht met het opdrinken, hoe meer verlies je hebt. Het is moeilijk om hier een tijd op te plakken. Het beste wat je kan doen is het fruit persen net voordat je het opdrinkt.

Toegevoegd na 4 minuten:
http://www.gezondweb.be/gezondweb/rubrieken/voedingrecepten/webdietiste/v/vers-geperst-fruitsap.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

het klopt wel dat het vervliegt maar super snel denk ik niet dat het gaat. Je kent het wel met groentes die ze oogsten. Daarin vervliegen ook de smaken en vitamine's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat klopt dat wanneer er lucht en licht bij vers geperste sappen komen de vitaminen langzaam verminderen.
Maar wanneer jij 10 minuten of 3 minuten over een glas doet zal weinig uitmaken hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met sinaasappelsap maakt het weinig uit, hier zitten grote hoeveelheden vitamine C. Vitamine C oftewel ascorbinezuur heeft een antioxidante eigenschap, hierdoor is dit minder gevoelig voor ontleding.