Hoeveel "klein" fruit staat gelijk aan 2 stuks fruit?

De zin 2 ons groente en twee stuks fruit vind ik op zich heel duidelijk, maar klein fruit als aardbeien, bosbessen, bramen, druiven en frambozen staat daar een gewicht voor? Het lijkt mij niet dat 2 framboosjes gelijk staan aan 2 sinaasappels.
Dus hoeveel zou je hiervan moeten eten om op "2 stuks fruit" te komen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee het is 2 ons groente en 2 stuks fruit.
Dat zegt nog niets over hoeveel ons fruit ze bedoelen met 2 stuks.

Het beste antwoord

2 stuks fruit is ongeveer 250 gram. 1 stuk fruit, 125 gram, is ongeveer net zoveel als 1 schaaltje met bijvoorbeeld bosvruchten. Van middelgrote soorten fruit zoals kiwi's, mandarijnen, pruimen of aardbeien, heb je er meer dan 1 nodig om voldoende binnen te krijgen. 2 kiwi’s, 2 mandarijnen of 2 pruimen wegen ongeveer 125 gram. Om je dagelijkse portie te halen, moet je dus bijvoorbeeld 4 kiwi's eten (maar het is beter om te variëren). Van aardbeien heb je er ongeveer 12 nodig om je dagelijkse portie binnen te krijgen.

Telt sap drinken ook?
Groente en fruitsapjes zijn in principe ook goed om te nemen, maar dan moeten ze wel ongezoet zijn en het moet om puur sap gaan. Let goed op de term "concentraat" of "geconcentreerd vruchtensap". Die betekenen namelijk dat het sap voor het grootste gedeelte uit water bestaat. Houd er ook rekening mee dat door het persen de vezels kapot gaan, en dat er tijdens het bewaren van sappen veel vitamines en mineralen verloren gaan. Daarom kun je het beste zelf sap maken en dat direct opdrinken. Je mag per dag maximaal 1 stuk fruit of 100 gram groente vervangen door een glas sap. Maar doe dit liever niet dagelijks
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vruchtensap uit concentraat betekend gewoon dat het sap eerst geconcentreerd is (voor vervoer) tot pulp, en dat er later water aan toegevoegd is. Verder is er niks mis mee, het is heel gezond en er zit genoeg vitamine C in. Zelfgeperst is natuurlijk beter en lekkerder (want vers) maar wel meer werk en duurder. Ook zelfgeperst sap bevat voornamelijk uit water.
Let er inderdaad op of er geen suiker zit in vruchtensap uit een pak, soms staat er suiker en water bij de ingredienten, en dan is het eigenlijk vruchtenlimonade.