Op de verpakking staat een houdbaarheidsdatum, maar in principe blijft het water gewoon eeuwig goed. Het gaat hooguit een beetje muf smaken na een lange periode, maar ziek word je daar niet van. Dus als noodvoorraad blijft het bruikbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat moet op de verpakking staan. Kijk daar op en je weet het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koel bewaren, na opening beperkt houdbaar,is hij dicht dan is hij tot de houdbaarheidsdatum geldig. In de lucht zit zo'n 21% zuurstof. Dit zuurstof kan gewoon oplossen in het water, net zoals je suiker kan oplossen in de thee.
Maar die zuurstof is juist fijn voor veel bacteriën, het is wat dat betreft juist beter om je fles gesloten te houden. Hebben de zuurstofminnende (aërobe) bacteriën geen kans om te groeien. Helaas bestaan er natuurlijk ook bacteriën die zonder zuurstof kunnen leven (anaërobe). Deze groeien weer beter als er geen zuurstof in het water aanwezig is.
Er zullen dus altijd bacteriën groeien in het water, waaronder soorten die niet gezond zijn voor de mens.
Het voordeel van kraanwater is dat er niet zo heel erg veel voedingsstoffen inzitten, dus zal het aantal bacteriën na verloop van tijd wel meevallen. Ook komt kraanwater vaak koel uit de kraan, vooral in de winter is het dermate koud dat bacterie groei niet mogelijk is. Ook stroomt het water, wat funest is voor de bacteriën.
Maar in een flesje wordt het vaak niet koel bewaart, en stroomt het water niet. Prima broedplaats voor bacteriën dus. Moeten de bacteriën natuurlijk wel de kans krijgen om erin te komen, dus met de dop erop zal je nauwelijks last van bacteriën hebben. Maar een glas water staat gewoon open aan de lucht.
Ik denk dat een glas water na een nachtje op het nachtkastje gestaan heeft, minimaal 1 miljoen bacteriën per ml water bevat, misschien wel meer.
Dus ik denk dat de houdbaarheid van water als volgt is:
- Fles met dop: 5 dagen
- Fles zonder dop, of glas: 1 dags
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor drinken met smaak houd je aan de datum op pak. Voor gebruik anders als drinken houd ik extra 2 jaar vol. Maar dat is mijn gevoel. Ik koop elk half jaar een pak en zet maand-jaar met viltstift groot op pak. let op winkels die "bijna op datum" water als aanbieding verkopen. Ik koop geen pak dat niet langer dan nog een jaar drinkbaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is verplicht dat alle levensmiddelen een uiterste houdbaarheidsdatum hebben. Zo ook water van Bar le duc., dit staat dus op het pak zelf.

een tip van mijn kant zou zijn is om de zoveel tijd even het noodpakket doornemen en de houdbaarheidsdata controleren van de levensmiddelen die je er in hebt. Zo kun je het nog op tijd op maken en aanvullen als het nodig is.