Het KAN de stoelgang bevorderen, bij mij helpt het in ieder geval.
Baat het niet dan schaad het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De fabrikant en reclamemaker zegt vooral dat het helpt tegen een opgeblazen gevoel. De enige bewering die ook gestaafd wordt door onderzoek, is dat het de stoelgang KAN bevorderen. Niet eens dát het de stoelgang bevordert, maar dat het de stoelgang kán bevorderen. Als je het mij vraagt, helpt het bij bepaalde groepen mensen vooral tegen de gedachte dat ze iets meer voor hun gezondheid zouden moeten doen. En tegen het schuldgevoel dat ze dat - in hun perceptie althans - te weinig zouden doen.
Dat helpt nergens tegen, maar het smaakt volgens velen die ik daarover gehoord heb gewoon lekker. Die zogenaamde gezondheidsclaims zijn gewoon een reclametruc.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weer een minnaar actief? Er worden geen gezondheidclaims gedaan Amadea. Ze kijken wel uit! De claims zijn vaag omschreven. Het drinken van dit soort yoghurts kan meestal geen kwaad, al wordt in de video bij mijn antwoord het tegendeel beweert (maar ik weet niet of de video ook betrouwbaar is).
Amadea
12 jaar geleden
In het Tijdschrift voor Geneeskunde heeft toch echt gestaan dat dat Activia geclaimd heeft de ontlasting te bevorderen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op hun site staat dat het het confort bevorder. Heb je een linkje? Als ze dit echt claimen zijn ze de eerste volgens mij.
Amadea
12 jaar geleden
http://www.fairberaten.net/fileadmin/Redakteure/PDF-Formulare/Originalstudie_hollaendisch.pdf
Pieter2011
12 jaar geleden
In onderstaand wetenschappelijk artikel uit het Nederlands Tijdschrift der Geneeskunde staat letterlijk:
Danone is zo eerlijk – of zo vermetel – geweest om voor
Activia een concrete claim te hanteren in plaats van de vage, suggestieve claims die voor dergelijke producten gebruikelijk zijn. De claim dat Activia de stoelgang bevordert, is wetenschappelijk echter onvoldoende onderbouwd.
http://www.fairberaten.net/fileadmin/Redakteure/PDF-Formulare/Originalstudie_hollaendisch.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En lekker smaken doet het ook al niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vermetel inderdaad! Inmiddels zijn ze lekker vaag op de website.
Active helpt tegen niets, het is geen geneesmiddel. Het is een yoghurt waaraan de bacterie Bifidus Actiregularis volgens eigen zeggen is toegevoegd.

Dat is raar, want bij mij weten is dat geen officiele stam.

Bifidus als soort wel en ook als Bifidobacterium animalis, een soort die in de darmen voorkomt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat zegt Danone:

"Wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat dagelijks consumeren van Activia een gunstig effect heeft op spijsverteringsconfort.

Let op: Ze geven niet aan dat het helpt, maar dat het een effect heeft. En niet dat het de spijsvertering zelf verbeterd, maar het confort. Wat dat ook mag zijn!

Zie ook bijgaande video!

Toegevoegd na 6 minuten:
Er zijn veel fabrikanten die bacteriën toevoegen aan drinkyoghurts en aangeven dat het een psoitief effect heeft. Het gaat vaak om bacteriën die al in de darmen voorkomen en een echt positief effect op de spijsvertering zelf is nooit aangetoond. Daarom noemen ze ook als positief effect het "confort".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Waar die - nou voor is...???
Activia helpt helemaal nergens tegen.
Er wordt een aantal verzonnen moeilijke woorden gebruikt om de consument te doen geloven dat hij goed bezig is als hij Activia gebruikt. Maar de werking is nooit bewezen.

Lees het artikel in de link maar eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt. Ik zeg hetzelfde met een iets andere link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zag het. Had ik nog niet 'geplust'? :)
Nergens tegen. Activia is één van de vele voedselproducten met een gezondheidsclaim, althans die suggestie wordt gewekt. Activia doet niets meer en minder dan andere lichtzure melkproducten. Ze zijn licht verteerbaar en veroorzaken daardoor geen spijsverteringsklachten.

Tijdens de lunch op mijn werk zit ik me altijd lichtelijk te amuseren, hoewel met gemengde gevoelens. Het lijkt langzamerhand wel een tafel vol met.geneesmiddelen. Naast de obligate Activia natuurlijk Optimel, want vet is van de duivel, Becel pro-activ, idem voor cholesterol, met vezels verrijkte sapjes, vitaminedrankjes, fruitkicks en andere gezondheidsrepen, en altijd zit er wel iemand te shaken met Herbalife poeiertjes en dergelijke. Geef mij maar een lekkere volkoren boterham met fatsoenlijke boter en belegen Goudse met een glas boerenkarnemelk ernaast.

Toegevoegd na 2 uur:
Onderstaand een interessant stukje op de website van WUR, dat een aantal claims van probioticaboeren ontkracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke link Kees. Ik neem af en toe Optimel omdat ik dat lekker vind (en soms voor Campina werk ;o). Maar als het innemen van bacteriën zo goed zou zijn, kan je die ook wel zonder yogurt binnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewone yoghurt werkt net zo goed. Eerlijk gezegd vertrouw ik meer op moeder natuur dan op Unilever en omstreken. Helemaal onbewerkt hoeft het natuurlijk ook weer niet voor mij maar zeker uit die knutselproducten worden me veel te veel nuttige voedingsstoffen verwijderd, want dat is meestal een groter probleem dan wat er weer in teruggestopt wordt. Maar inderdaad, als ik die tafel rondkijk vraag ik me weleens af of onze grootouders nu werkelijk zo ongezond leefden met hun veel natuurlijker voedingspatroon. Eigenlijk weet ik het antwoord wel. ;-)