Het oppervlak van de soep wisselt warmte uit met de lucht en koelt dus af. (eigenlijk wil de soep dezelfde temperatuur aannemen als zijn omgeving)
Door te roeren breng je het warme, onderste deel van de soep in aanraking met koude lucht. Die koelt dus af. En het toch al koelere bovenste deel roer je door de warme soep heen. Dat levert samen meer koeling op dan de beweging kan verwarmen.

Sterker nog, als je hard roert krijg je golven. Dan kan de soep over een groter oppervlak warmte uitwisselen met de koude lucht. En zou de soep dus harder moeten afkoelen. Alleen al omdat het dan over de rand van de pan spat.

Je zou zo hard moeten roeren, dat het roeren meer energie opwekt dan er door warmte-uitwisseling met de lucht verloren gaat.

Toegevoegd na 55 seconden:
http://janpauls.blogspot.com/2008/04/de-huiskamervraag-kun-je-soep-warm.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

dat komt omdat de oppervlakte koud word en er doorheen mengt, zodat het zich steeds verspreid

Toegevoegd na 1 minuut:
en de zijkant van een soepkom bijv. ook en als je dat roert verdeeld het zich
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, de soep wordt kouder omdat door het roeren de warme lucht boven de soep wordt afgevoerd en er koelere lucht voor in de plaats komt. Die zorgt ervoor dat de soep kouder wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De soep koelt vanboven af. En door het roeren komen de warme delen naar boven en koelen deze delen ook af.