Wat gebeurt er met het vlees, waar een bekend merk "authentieke vleesjus" van maakt?

Er is nu (eind 2012) een reclame op tv, waarin gezegd wordt dat er jus gemaakt wordt door vlees te laten sudderen.
Deze jus wordt dan in een instant vorm aan het publiek aangeboden.
Maar wat gebeurt er eigenlijk met het gesudderde vlees?
(geen speculaties aub ;))

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik zie net dat deze vraag ongeveer al eens gesteld is.
Maar in het antwoord wordt er van uitgegaan dat er weinig of geen vlees aan te pas komt, terwijl de huidige reclame juist beweert dat het "authentieke vleesjus" is, en er dus wel echt jus van vlees getrokken wordt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Dat filmpje waarin die "kok" lekkere jus maakt van een stuk vlees, kun je natuurlijk wel vergeten. Wat denk je dat er nodig is voor die honderdduizenden pakjes "vleesjus" die er per dag de diverse fabrieken verlaten?
Nee, voor de fabrikage moet je denken aan grote meng machines, waar in afgepaste verhouding , plantaardig vet, aroma (bevat soja), aardappelzetmeel, ui 13%, maltodextrine, zout, suiker, boterpoeder, gistextract, gerstemoutextract (bevat gluten), magere melkpoeder, paprika-extract, melkeiwitten, botervet, kruidnagelen, plantaardige olie, en wel 2% vleesextract in poedervorm met elkaar vermengd worden. Dat is dan die lekkere vleesjus. Maggi doet er zelfs 0,8% vlees extract in. Dat extract komt o.a. uit zuid-Amerika waar het de ingedampte bouillon (dus poeder)van rundvlees is. Met als restprodukt o.a. Corned beef.
In Europa staan 2 hele grote fabrieken waar alle soorten slachtafval en geslachte delen van een tiental soorten dieren die op vier en twee poten rondlopen gedroogd worden. Hiervan wordt dan vleesextract poeder gemalen die dan weer door Meneer Knorr, Maggi en vele anderen als vlees toevoegsel in hun produkten verwerkt worden.

Toegevoegd na 6 minuten:
Die geleiachtige jus word al voorbereid door geconcentreerde juspoeder reeds in gebonden geleiachtige vorm te bereiden en te verpakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er wordt in een massaproduct als juspoeder echt geen hoogwaardig vlees gebruikt voor vleesjus. Het wordt ongeveer zo gemaakt als bouillontabletten, is dan echter niet geperst maar gedroogd.
Het belangrijkste ingredient wordt geproduceerd door vetarme, eiwithoudende plantaardige grondstoffen of dierlijke bijproducten alsook slachtafval op te lossen en te bewerken. Vleesafval is dus ook vlees en zodoende kunnen ze claimen dat er authentiek vlees gebruikt is.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat niet om poeder maar om die kuipjes van? Met een soort gelei achtige substantie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat maakt niet uit Niels.
Of het nu gelei is of poeder of wat voor prutje dan ook.
Je wordt bedonderd.
ronron1212
11 jaar geleden
++
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus ik ben in de reclame getrapt... er wordt überhaupt geen vlees gesudderd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk wel ; elke topkok zal je kunnen vertellen dat je van karkassen de lekkerste jus / saus kan maken. Antwoord klopt , hoor. Vegetariers mogen het echt niet hebben ;)
ronron1212
11 jaar geleden
Beste Marleen in de reclame waar het hierom gaat worden geen karkassen gebruikt maar mooie stukken vlees dus het antwoord klopt niet. je woont in duitsland en kent dus waarschijnlijk de Nederlandse reclame niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk wel, kijk alleen Nederlandse teevee, alleen ik stink niet in die reclame. Reclame is BY NATURE boerenbedrog. Als ze echter zouden laten zien hoe je heerlijke jus van karkassen trekt, zouden geheid een paar van die thuiskoks het spul niet meer willen hebben ;)
Dus doen ze net alsof die jus van vlees getrokken wordt. Maar dat wil niet zeggen dat het ook precies van DAT vlees is. En dat zeggen ze er ook niet bij ; ze wekken alleen die suggestie in de hoop dat er mensen intrappen, en denken dat je voor een paar cent kilo's rundvlees kunt verkoken. En die zijn er blijkbaar. Als ze standaard in de reclame zouden moeten vertellen hoe producten ECHT gemaakt worden, waar en door wie, wat er in gaat en of het ook echt werkt zoals beloofd, zouden ze een hoop minder verkopen.
ronron1212
11 jaar geleden
Ja maarleen en daarom is wat de beantwoorder schrijft dus juist en is het dus geen mooi mals stukje vlees.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die had van mij dan ook een plusje gekregen ;)
hier wordt geen vlees voor gebruikt alleen botten met de nodige slachtafval ,maak je hem zelf dan gaat er groenten botten tomaten puree bij je roosterd dat en blus met water en laat het een hele nacht in de oven op een lage temperatuur en je maak een heerlijke vleesjus/fond,maar ik zie dat niet in de fabriek gebeuren