Gisteren een doos met gourmetvlees ontdooid. Heeft nooit buiten de koelkast gestaan kan ik dit MORGEN nog eten?

Dus de doos vlees kwam uit de vriezer en ging rechtstreeks de koelkast in (uiteraard is de officiële THT verstreken)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan in welke staat het de vriezer in is gegaan.. Als dat ook al was toen de tht verstreken was zou ik wel oppassen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk was de tht toen nog niet verstreken Haha

Het beste antwoord

Vlees en kip In de koelkast maximaal 7ºC In de diepvries maximaal -18 ºC
Kipfilet 4 dagen 3 maanden
Gebraden en Gebakken Vlees 3 - 4 dagen 3 maanden
Rauwe Kip 2 dagen 9 maanden
Rauw Rundvlees 2 dagen 6 - 12 maanden
Rauw Gehakt, Hamburgers (Gemalen vlees) 1 dag 2 - 3 maanden
Overgebleven vlees van de barbecue Niet bewaren! Niet invriezen

Kan de tabel uit de toegevoegde bron niet netjes in kolomvorm zetten hier. Het heeft te maken met hoe lang het ingevroren is geweest. Met deze tabel kan je dat opzoeken. Is het vlees lang uit de koeling geweest voordat het is ingevroren dan kan je het beter niet meer gebruiken. Bij korte periode meteen na de boodschappen dan waarschijnlijk wel. Ingevroren heeft ook een maximale termijn. Meestal is over de THT niet gevaarlijk, maar wordt er geen garantie meer gegeven. Vaak gaat eerst de smaak (versheid) snel achteruit. Het hoeft dan nog niet onveilig te zijn. Bepaalde soorten vlees kan je ook maar een bepaalde termijn ingevroren bewaren bij bepaalde temperaturen. Het ontdooien gaat ook langzamer dan buiten de koelkast.
Rauw vlees is ook afhankelijk van de soort hoe lang het in de koelkast kan. Gebakken kan zelfs meerdere dagen, omdat dan eventuele bacteriën gedood zijn als het goed genoeg is gebeurd.

Met de tabel kan meer gericht worden bepaald hoe groot het risico is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

dat zou geen probleem moeten zijn.
let bij kip en andere salmonellagevoelige producten op dat ze goed gaar zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang je koelkast niet te warm staat (lees: 4°C) kun je het morgen gewoon eten.

Let wel bij kip op dat het goed gaar is, anders kun je een salmonellavergiftiging krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik in zo'n geval doe: bak/braad het vlees alvast. Dan kan het met gemak nog tot morgen in de koelkast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou het wel z.s.m. eten. Maar ik ben een zeikert dus ik zou het niet doen, maar het kan denk ik wel.
Wel goed verhitten, maar dat moet altijd, sowiezo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dat vlees vers was op het moment dat je het in de vriezer deed is het geen enkel probleem. Kip moet je natuurlijk sowieso als besmet benaderen maar daarom hoeft het nog niet bedorven te zijn. Kijk naar de snacks die van gehakt gemaakt zijn, want die zijn het bederfelijkst. Zijn die nog goed dan is de rest ook nog goed.

Ga dus ook nooit alleen maar af op de houdbaarheidsdatum. Dan loop je hetzelfde risico als de mensen die de bedorven kalkoen van AH gegeten hebben. Als ze hun reukvermogen en hun gezonde verstand hadden gebruikt zouden ze dat hoogstwaarschijnlijk niet gedaan hebben.