Hoe lang blijven sauzen goed, wanneer ze eenmaal geopend zijn?

Hoe lang blijft b.v. een fles slasaus goed, wanneer deze eenmaal geopend is. Of partysauzen zoals knoflooksaus, shaslicksaus, cocktailsaus, chilisaus enz. enz.
En zit er dan ook nog verschil tussen witte en rode sauzen?
Ik bewaar de sauzen altijd in de koelkast.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
50.7K

Het beste antwoord

Eerlijk gezegd, door alle kruiden, zouten en toevoegingen die er in zitten : heel lang. Waarbij je als stelregel kunt aanhouden dat sauzen op melkbasis (knoflooksaus of kerriesaus en veel andere gele/witte sauzen bijvoorbeeld) eerder 'kapot' zijn dan sauzen op basis van water. (rode sauzen meestal).

Je neus is meestal een prima indicator. En natuurlijk de uiterste houdbaarheidsdatum, al gaat dat niet meer helemaal op als het flesje eenmaal open is. En verder : hoe magerder de saus, hoe eerder dood. Mayonaise gaat alweer een stuk langer mee dan vetarme frietsaus.

Echt een jaar bewaren zou ik niet snel doen (zo duur zijn ze nu ook weer niet), maar een paar weken tot zelfs maanden moet zeker kunnen. Je kunt je alleen afvragen of je het sausje dan ook echt wel lekker vindt ; anders was het vermoedelijk allang voor die tijd op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het is wel wat afhankelijk van het soort sausje. De Aziatische sausjes (flesjes) kun je na opening in de koelkast bewaren, waarna de saus nog maanden goed blijft. Een geopende pot of tube mayonaise of andere saus kun je blijkbaar minimaal drie maanden bewaren, mits goed afgesloten. Tomatenketchup zelfs negen maanden.

Kijken en ruiken zeggen vaak meer dan genoeg. Ziet het er niet goed uit in jouw ogen of ruikt het anders, dan is het vast niet goed meer.

Dit was mijn antwoord op een soortgelijke vraag die eerder is gesteld, zie link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom een minnetje?? Het is toch geen slecht antwoord?
Dat ligt natuurlijk aan het soort saus dat je koopt met de ingrediënten er in. Over het algemeen erg lang. Heb al mijn sauzen even nagekeken en ze hebben allemaal een houdbaarheids datum tot 2010 kortom je kan een saus ongeveer een jaar lang bewaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De houdbaarheid op de verpakking geldt alleen zolang de fles/pot nog dicht is. Na openen hangt het een beetje af van het type saus. De meeste sauzen zijn zuur (mayonaise, chilisaus, ketchup) en zijn gekoeld nog meerdere weken goed. Bederf zal in deze -zure- sauzen bijna altijd door schimmels zijn. Dus zodra je haren ziet: weg ermee!
Utrecht
14 jaar geleden
Het ligt idd aan het soort saus dat je hebt. De meeste sauzen kun je een lange tijd bewaren in de koelkast, als het niet meer goed is ruik of zie je dat zelf wel. Soms staat er ook op de verpakking, na opening beperkt houdbaar, en met beperkt bedoelen ze dan meestal 2 a 3 dagen. Iig geval niet te lang bewaren, want daar word Rob Geus niet vrolijk van ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hangt heel erg van het product af maar op de site voedingswijzer.nl heb je alle info!!

Toegevoegd na 7 minuten:
Het hangt er trouwens ook van af hoe je hem gebruikt hebt. Als iedereen met een lepel erin zit, die hij/zij in zijn mond heeft gehad. Of erger met zijn/ haar vinger erin heeft gezeten, groeit het aantal bacterien enorm. En dan moet je hem snel weggooien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goede toevoeging, +1