Kan je van bepaalde etenswaren depressief worden?

Van chocola worden sommige mensen vrolijk van en van chips ook maar kan je van etenswaren ook depressief worden?
Of dat eten een negatief effect heeft op je geestelijke gestel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja, onderzoekers van de universiteiten van Navarra en Las Palmas de Gran Canaria hebben aangetoond dat de inname van transvetten en verzadigde vetten het risico verhogen van het krijgen van een depressie en dat, daartegenover, olijfolie beschermt tegen deze mentale ziekte. Zij hebben dit bevestigd na een zes jarige bestudering van 12059 SUN-project vrijwilligers; de vrijwilligers hadden hun dieet, levensstijl en kwalen geanalyseerd aan het begin, tijdens en aan het eind van het project. Op deze manier bevestigden de onderzoekers dat, ondanks het feit dat aan het begin van de studie geen van de vrijwilligers last had van een depressie, aan het eind van de studie er 657 nieuwe gevallen waren ontdekt.

Van al deze gevallen bleek dat deelnemers met een verhoogde transvetten consumptie (vetten aanwezig in kunstmatige vorm in industrieel geproduceerd gebak en fast food en van nature aanwezig in bepaalde volle melk producten) “onderhevig waren aan 48% toename van het risico om een depressie te krijgen in vergelijking met deelnemers die niet deze vetten tot zich namen,“ bevestigd Almudena Sánchez-Villegas, Associate Professor of Preventive Medicine van de Universiteit van Las Palmas de Gran Canaria, de eerste schrijver van het artikel.

Toegevoegd na 27 seconden:
http://www.leefbewust.com/2011/artikelen/005.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, er zijn inderdaad voedingsstoffen die van invloed zijn op je psyche.
Daarvoor moet je dan niet hiet op GV zijn, maar bij een goeie psychiater.
Het is alleen jammer dat sommige psychiaters er geen kennis van hebben.
Want naast een streng dieet zul je ook medicatie moeten hebben.
Daarom is het niet verstandig om deze vraag hier te beantwoorden, want met die dieten moet je niet gaan experimenteren.
Daarnaast zonder de juiste medicatie helpt een dieet toch niet.