Is het slecht om een maaltijd over te slaan?

Dus je ontbijt lunch of avond eten? Kan je daarmee afvallen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja. Een maaltijd overslaan is slecht voor je stofwisseling en voor je gezondheid. Om goed op gewicht te blijven of af te vallen is het belangrijk om regelmatig te eten. Wanneer je kiest voor gezonde voeding en weinig snacks, frisdranken en snoep, blijf je op gewicht. Beweeg je daarnaast ook nog wat extra dan zullen snel een paar extra kilo’s verdwijnen.

Een maaltijd overslaan om te vermageren, is geen goed idee. Integendeel: het kan leiden tot een niet gecontroleerd hongergevoel dat gecompenseerd wordt door allerlei vaak ongezonde tussendoortjes met veel vet en/of suiker. Daardoor hebt u misschien bij de volgende maaltijd geen honger en dreigt u in een vicieuze cirkel te belanden. Wanneer u geregeld een maaltijd overslaat, bestaat ook het gevaar dat uw stofwisseling zich daarop afstelt. Als het lichaam te lang geen voeding krijgt, zal het een signaal geven waardoor de stofwisseling afneemt om de aanwezige vetcellen in het lichaam op te slaan als reserve. Een maaltijd overslaan zorgt er dus voor dat u het vet dat u al hebt niet kwijt zult raken en uw volgende maaltijd zal automatisch worden opgeslagen als vetreserve. Zo dreigt u alleen maar zwaarder te worden. Wanneer u daarentegen regelmatig eet, zal uw stofwisseling toenemen waardoor het vetverbrandingsproces wordt versneld en het reeds opgeslagen vet ook aangesproken wordt. Sla zeker het ontbijt niet over. Na een lange nachtrust moet de lege maag worden gevuld, anders beschikken we niet over de nodige energie om de voormiddag goed door te komen. Het ontbijt levert naast energie ook een aantal essentiële voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen en vezels. Diëtisten stellen dat het ontbijt 20 tot zelfs 25procent van de dagelijkse energiebehoefte zou moeten leveren. Het is vooral een maaltijd die rijk is aan koolhydraten, wat een positieve invloed heeft op de energieverdeling over de hele dag. Op die manier kan het aandeel van de vetten beter onder controle worden gehouden.

Bronnen:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.as...

Dat is zeker slecht, Ontbijt is erg belangrijk om je lichaam op gang te krijgen en te starten, net zoals een auto brandstof nodig heeft, Daarnaast als je je ontbijt overslaat heb je in de middag(of avond) dubbel zoveel trek en kom je er juist door aan dan dat je erdoor afvalt, hetzelfde gelt voor het avond eten. dus daar zou ik niet aan beginnen dat is gewoon slecht voor je lichaam en je maag. Toegevoegd na 2 minuten: Correctie: Geldt I.P.V gelt

Nee hoor. Als je een enkeke x een maaltijd ovet slaat lijdt je lichaam daar niet onder. Je spijsverteringssysteem raakt er echt niet zomaar door van slag. Als je ziek bent sla je ook wel eens een maal over, of als je niet lekket bent. Soms kun je door omstandigheden, bv een reis niet eten. Je lichaam kan daar wel tegen. Het is niet de bedoeling daar een gewoonte van te maken, dan gaat je lichaam zich daar wel op instellen (bv door extra vetten op te slaan, het gaat dan in zgn spaarstand). Ook kan het dat je dan niet voldoende voedingsstoffen zoals vitaminen ed binnen krijgt.

Een maaltijd overslaan kan helemaal geen kwaad. Als je te dik bent moet je vooral niet eten als je geen honger hebt. Veel mensen hebben bijvoorbeeld 's morgens helemaal niet zo'n honger. Je kunt dan gerust het ontbijt overslaan. Het risico is echter dat je dan rond een uur of 11:00 gaat snacken omdat je dan wel honger begint te krijgen. Met dat snacken kun je in hoog tempo heel wat calorieën naar binnen werken. Dat moet je natuurlijk voorkomen, en dat gaat beter als je je maag vult voor je echt honger begint te krijgen (of als je ondanks de honger langzaam eet - maar de meeste mensen eten teveel als ze honger hebben). Let dus op hoe het voor jou zit. Krijg je rond 11:00 honger, eet dan om 10:30 een (bruine) boterham. Talloze onderzoeken laten steeds hetzelfde zien: elk pondje gaat door het mondje. Dik worden gebeurt doordat mensen teveel calorieën naar binnen werken. Om af te vallen tellen dan ook alleen de calorieën. Wel is het zo dat sommige dieten het hongergevoel beter onderdrukken dan andere. Niets eten, of onvoldoende gevarieerd eten is wel erg ongezond! Je lichaam heeft vitaminen, vetten en eiwitten nodig. Daarbij gaat vetverbranding niet zonder eiwitten. Als je geen eiwitten zou eten zou je je spieren gaan verbranden. Dat gaat averechts werken. Vetten zijn ook essentiele voedingsmiddelen. Koolhydraten kun je grotendeels missen, al adviseert de WHO om van energie uit koolhydraten, vetten en eiwitten ongeveer evenveel te nemen. Kortom: je mag best dagelijks een maaltijd overslaan en daarmee zul je ook eerder afvallen. Let wel op dat je voldoende gevarieerd blijft eten en let erop dat je wat neemt voor je honger begint te krijgen opdat je niet gaat snacken en ook niet teveel gaat eten omdat je zo'n honger hebt. Honger stilt namelijk niet zo snel (ongeveer een half uur) en als je snel eet merk je te laat dat het (weer) teveel was.

het is niet "slecht". Ik heb bv. de techniek vaak gebruikt om af te vallen : tijdens de middag niet eten. Dat lukte prima. Maar ik had toen dan ook een zeer snelle stofwisseling, en dat is niet bij iedereen zo. Over het algemeen kan je geloven wat men zegt. Een lichaam dat op een bepaald moment geen voedsel toebedeeld krijgt, zal aan de alarmbel gaan trekken na een tijdje. Het lichaam "denkt" dan "oei, ik moet minder verbranden, want er is niet altijd aanvoer als ik het nodig heb". En dan gaat afvallen plots langzamer. Nu is het de vraag wanneer een lichaam voedsel "nodig heeft". Wij in onze contreien beschikken over de ongelofelijke luxe om driemaal per dag te kunnen eten, plus nog een aantal tussendoortjes. Het is niet gezegd dat iedere mens dit echt "nodig" heeft. Hoe vaak je moet eten, is voor een groot stuk een persoonlijke zaak. Ik waarschuw altijd voor algemene regels die voor iedereen geldig zijn....Op die manier zou er een perfect causaal verband bestaan tussen wat je eet en hoe dik, gezond etc. je bent. Dat is niet zo. Sommige mensen vreten zich half dood en blijven dun. Sommige mensen eten elke dag friet en blijven gezond (ik ken écht zo iemand : al 20 jaar elke dag friet, kerngezond). Sommige mensen eten erg gezond en worden toch dikker of ziek... En voor sommige mensen kan het écht geen kwaad om eens een maaltijd over te slagen, voor anderen betekent dit al snel een aanslag op hun stofwisseling, nog anderen krijgen last van hun bloedsuikerspiegel als ze niet regelmatig eten.

Eén of meerdere maaltijden overslaan is altijd slecht. Je zet daarmee je lichaam in de spaarstand. Al is dat maar voor een paar uur, van de daarna genoten maaltijd zal daardoor een hoge percentage calorieën in lichaamsvet worden omgezet dan in brandstof. Dat is voor een enkele keer niet erg maar als je er een gewoonte van maakt is de kans juist groter dat je aankomt van overslaan. Dit principe geldt voor elke maaltijd, hoewel het ontbijt overslaan extra slecht is, domweg omdat het op dit tijdstip meestal al het langste geduurd heeft nadat je iets hebt gegeten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100