Als je vermoedt dat de keuken van een restaurant onhygiënisch werkt, waar kun je dat melden?

Gisteren heb ik in een lunchroom beschimmelde kaas geserveerd gekregen bij mijn uitsmijter. Wat ik uiteraard pas zag toen ik al was begonnen met eten...

Wat me het meest zorgen baart, is dat de manager de kok hierover geruststelde: "Ja, daar kan jij ook niets aan doen, dat zie je ook niet." En ook tegen ons "tja, daar kunnen wij ook niets aan doen, we krijgen de kaas namelijk in bakjes aangeleverd en dan zie je dat niet." Toch moet er op de zijkant van de stapel kaasplakjes een schimmelvlek van minstens een centimeter doorsnee gezeten hebben.

Mij lijkt het niet serveren van beschimmeld voedsel een nogal essentieel onderdeel van de verantwoordelijkheden van de kok. Als ze zich daar al niet verantwoordelijk voor voelen, wat gaat er dan nog meer fout in die keuken? Voor mezelf hoef ik niet zo nodig 'wraak' te nemen, maar dit lijkt me gewoon gevaarlijk voor de gezondheid. Er zitten daar altijd veel bejaarden, ook wel mensen met kleine kinderen. Als een restaurant het niet zo nauw neemt met de hygiëne, kunnen mensen ernstig ziek worden. Maar waar kan ik terecht met mijn zorgen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.3K

Het beste antwoord

Bij de Keuringsdienst van Waren, of, zoals ze tegenwoordig officieel heet de Voedsel- en Warenautoriteit. Zoals je zelf al zegt is er in dit geal ongetwijfeld meer mis dan een enkel beschimmeld plakje kaas, (kijk voor de grap maar eens naar de eindeloze herhalingen van de Smaakpolitie), en zouden ze hun keuringsdienst best eens langs kunnen sturen. Zelf zou ik er overigens nooit meer over piekeren daar nog maar een kopje koffie te bestellen. Een mens gaat zomaar niet dood natuurlijk, maar zo'n smeerboel, nee, dan zijn er genoeg tentjes waar het allemaal wel deugt.

Maar goed, via de Warenklachtenlijn van de VWA (gewoon online) zou ik dit zeker kenbaar maken. En dan vermoedelijk categorie 'iets anders' .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Waarschijnlijk toch wel bij de Voedsel & Waren Autoriteit.
Op hun site hebben ze een klachtenlijn.

Of ze een kijkje gaan nemen is een tweede.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meld dit bij de waren wed en die staan de zelfde dag nog op de stoep.
Heb dit zelf een keer gedaan bij een supermarkt daar lagen muzekeutels tussen de groente
En de volgende ochtend zaak van 9 tot 12 aan de schoonmaak
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het was natuurlijk geen dicht pakje kaas, het waren twee plakjes kaas die onder mijn uitsmijter lagen.
De voedsel & waren autoriteit, en ook gewoon (uit voorzorg) op allemaal restaurantsite's het verhaal zetten, om mensen te beschermen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de Warenklachtenlijn kan je online je klacht kwijt. Hierop volgt dan een inspectie. Ik had dat toevallig in de Consumentengids van juli gelezen.

http://www.vwa.nl/portal/page?_pageid=119,1639749&_dad=portal&_schema=portal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben zelf jarenlang kok geweest en weet uit ervaring dat beschimmelde kaas zelfs nog in dichte verpakking kan zitten dat nog zeker 1 week goed is.Het kan altijd gebeuren het kan dan altijd iemand zijn schuld zijn.Zelfs van de natuur.

Maar de eindverantwoordelijkheid ligt toch echt in dit geval bij de kok.Natuurlijk kan zoiets slordigs gebeuren en het is zeker niet netjes.Het kan zelfs zijn dat de keuken brandschoon is (beschimmelde kaas wil niet zeggen dat de rest van de keuken een chaos is. Maar dat wil niet zeggen dat de kok zijn verantwoording niet op zich moet nemen en zeker zijn manager moet hem daarop wijzen en de gast gelijk geven dat de kok beter had moeten opletten.Al had hij alleen maar zijn excuus aangeboden en gezegd dat het zo is ,dan was het voorbij en ga je met een gevoel weg dat een kok ook maar een mens is.

Je kunt dit melden ,maar ik weet ook uit ervaring dat tegenwoordig veel bedrijven zorgvuldig gecontroleerd worden en heel wat lijsten in moeten vullen voordat een produkt bij een gast op tafel staat.
Ik kan natuurlijk niet zien waar je geweest ben maar ik wilde je gewoon even een andere kant van het verhaal laten zien misschien kun je er dan wat afstand van nemen en die beslissing nemen wat jouw een goed gevoel geeft.

aksepteren of aanmelden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik mag hopen dat je het retour hebt meegegeven?

Ik zou ter plekke proberen het alarm nummer van de VWA te achterhalen. Want er zijn heel erg duidelijke richtlijnen in de HACCP, waar men mee moet werken. En er moet ook gecontroleerd worden wat men codeerd. Want wat op woensdag binnen komt moet er op vrijdag weer uit zijn. En niet een week later op zaterdag nog gebruikt worden. Maar het lijkt me dat er iets verschrikkelijk mis is met de desbetreffende keuken op het gebied van koeling. Want als de koeling goed werkt duurd het weken voordat kaas gaat beschimmelen...

Gewoon een klacht indienen bij de VWA dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteraard, niet eerst opgegeten (ieuw!) en daarna pas geklaagd. Alletwee de borden teruggegeven (ook die van mijn man, aan zijn omelet was niets te zien, maar toch...) Ze boden aan de gerechten opnieuw voor ons te maken, maar wij wilden daar niet meer eten. Ze waren wel zo netjes dat ze ook voor de drankjes die we hadden gehad geen betaling wilden. Van betalen voor het eten was natuurlijk sowieso geen sprake.