vanaf wanneer geef je je baby geen opvolgmelk of borstvoeding meer, maar gewone halfvolle melk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag! Mijn kindje is nu 9 mnd en vraag me af wanneer ze gewone melk mag. Veel goedkoper en makkelijker dan die dure poeder.
Er was nl. Laatst een discussie op een forum over dat nutrilon en Friso 3 onnodig is en alleen de fabrikanten er beter door worden. Een ander zei weer dat koemelk absoluut nog niet mag omdat er teveel calcium inzit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon niet teveel geven ; zo noodzakelijk is melk nu ook weer niet.

Het beste antwoord

Vanaf de leeftijd van ongeveer een jaar is het spijsverteringsstelsel van een kind zodanig ontwikkeld, dat het volledig met de pot mee kan eten, en dus ook drinken. In culturen waarbij daar de consumptie van melk duidelijk bij hoort, kunnen vrijwel alle kinderen tegen die leeftijd prima koemelk verdragen.

Wanneer een kind (volledig) gespeend wordt, is een keus van de moeder en het kind zelf. Dat kan al met de geboorte, als je om welke reden dan ook geen borstvoeding wilt of kunt geven, maar dan moet je zeker het eerste jaar nog wel kunstmatige babyvoeding gebruiken. Die is veruit te verkiezen boven de verdunde koeie- of geitemelk die we 'borstloze' kinderen vroeger gaven, al ging ook dat in veel gevallen uitstekend. De kans op het ontwikkelen van een allergie echter is dan beduidend groter.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook een iets jonger kind kan best met mate normale melk of melkproducten eten, zonder daar problemen mee te krijgen. Dat zien melkpoederfabrikanten natuurlijk liever niet, maar de kans dat je je kind er daadwerkelijk mee schaadt, is niet zo groot als ze je wel eens willen doen geloven. Gewoon kijken hoe het kind er op reageert, en gaat dat goed (ontlasting, uitslag, jeuk, slapgedrag), dan verplicht niks je speciale voeding te blijven kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Deze adviezen wijzigen nog al eens, maar rond een jaar kan je je kindje gewone melk geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon zo lang mogelijk vol houden. Borstvoeding is de beste voeding die er is! Desnoods een extra voorraadje invriezen, (ja, dit kan zeker!) voor als het niet meer lukt. Persoonlijk vind ik het eigenlijk niet meer kunnen als je een peuter borstvoeding geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In veel armere culturen wordt borstvoeding gegeven tot een jaar of twee. Daarna hebben kinderen in principe geen melk meer nodig maar bezwaren tegen koemelk zijn er ook weer niet, tenzij er sprake is van een allergie of intolerantie.

Ik snap overigens het automatisme niet waarmee ouders hun kinderen vetarm voedsel geven zoals halfvolle melk en andere light producten. Iedere JGZ-arts, CB-verpleegkundige of andere ter zake deskundige kan je uitleggen waarom kinderen, zeker kleintjes, behoefte hebben aan vet. Dat hebben ze hard nodig, niet alleen als bouwstof in de groei maar ook als drager van vitamines.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke + Keesvi
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank Lotte18. Ik ben ervan overtuigd dat de volksgezondheid er stukken op vooruit zal gaan als we eindelijk eens van die collectieve vetfobie genezen. Te beginnen met onze kinderen, wat mij betreft.
Zoiets echt op het consultatiebureau vragen, daar hebben zij voor geleerd en weten wat het beste is.