Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe voorkom je vel op chocomelk?

Vanavond moet ik veel chocomelk maken, en wil voorkomen dat er een vel op komt, hoe kan ik dit doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (8)

als je met koken(verhitten)bedoeld moet je blijven roeren tot dat het koud is.

Toegevoegd na 4 minuten:
en als het de bedoeling is dat het warm word geserveerd moet je alsnog blijven roeren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een grote/kleine pan vullen(eigen hoeveelheid) met chocomelk, en blijven roeren tijdens het op warmen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet te heet maken en blijven 'peddelen' (roeren) zodat er zich geen vel kan vormen.

succes en een proost op je chocomel ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Peddelen? Da's wel een grote pan zeg als je een roeispaan nodig hebt om naar de overkant te komen. Hallo! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, zie vraag: veel chocomel ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En met zijn allen op de bank en gezellig Sjakie en de Chocoladefabriek opzetten. :-)
Ik heb ooit eens gehoord au bain marie verwarmen, dus een pan in een pan met heet water ( heb dit niet uit eigen ervaring, moet je proberen), andere tips staan in de link
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een deksel op de pan doen!!
Daardoor wordt de luchtvochtigheid boven de melk zo hoog dat er geen velvorming plaatsvindt.

Natuurlijk moet je ook niet vergeten te roeren, anders krijg je een korst op de bodem van je pan, vooral tijdens het opwarmen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus ook roeren tegen het vel ónderop de chocomel. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, dat wordt eerder een heel kraterlandschap als je niet uitkijkt. En smaakt de chocomel binnen de kortste keren naar een barbecuetje.. :o( ;-)) Thank you for the thumbs up!
Als je melk en chocolademelk kookt, komen er vaak vieze velletjes op. Dit kun je voorkomen door hete (chocolade) melk met een ijsklontje te laten schrikken.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.huishoudplaza.nl/Tips/art/357/melk-en-chocolademelk-koken-zonder-velletjes
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet niet hoeveel chocolade melk je moet maken?
Ik doe voor 2 bekers altijd de hoeveelheid koffiemelk toevoegen (geen poeder) die ik normaal in 1 beker koffie doe, dan gewoon verwarmen, constand blijven kloppen met een garde.
Je krijgt dan een heerlijke schuimlaag op je chocolade en daardoor geen vel :-))))
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de padvinderij zetten we de flessen chocomel altijd in een pan met heet (Niet kokend!!) water, dit gaat prima, en is makkelijk warm te houden, bovendien heb je dan geen gedoe met restjes. Pas alleen dan wel op dat de flessen chocomel (als ze van plastic zijn) niet direct op de bodem staan.
Doordat de chocomel dan heet uit de flessen komt krijg je ook geen velletje op de chocomel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding