Hoe plan je je hoeveelheid boodschappen?

Ik heb me voorgenomen om af te gaan vallen in het nieuwe jaar. En dus heb ik me afgevraagd hoe ik toch zo'n dikkerd geworden ben. En eigenlijk kwam ik tot de conclusie dat buiten te weinig beweging, ik het moeilijk vind om maaltijden te laten staan. Ik doe 2x per week boodschappen, en heb vaak wel een dag per week dat het avondeten niet loopt zoals geplanned (elders eten, overwerken, etc.), en ik dus niet uitkom met de houdbaarheid, en daardoor teveel eet omdat het zonde is om het eten te laten verrotten. Ik houd wel van vers eten, dus invriezen vind ik niet echt een oplossing. Dus ik vraag mij af, hoe doen andere alleenstaanden dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (7)

Misschien helpt het te bedenken dat het eten toch wel verrot, of jij het nu wel of niet opeet (spijsvertering is ook een soort verrotting).
Ik koop nooit teveel vooruit, ook wegens "ineens"zin in iets anders hebben.
Met het gevolg dat ik de ene keer nog snel iets moet halen, de andere keer over heb, maar meestal kan dat nog wel ergens in verwerkt worden
anneliez
12 jaar geleden
Ja, vers eten is lekkerder. Toch is het helemaal niet verkeerd om 1 a 2 porties ingevroren maaltijden te hebben. Al is het alleen maar om toch 'die avond dat je moet overwerken' iets verantwoords te kunnen eten.
Bij elders eten kan je ook verstandige keuzes maken (ja ik weet, het is moeilijk) maar mocht je iets voorgeschoteld krijgen dan kan je ervoor kiezen de volgende dag een balans dag te houden en dat heeft neit alleen te maken met het avondeten. Ook de lunch en tussendoortjes kan je gebruiken om een dag meer verantwoord te maken!

Ik doe 1x per week boodschappen, heb 2 avonden in de week dat ik later thuiskom en geen zin meer heb om te koken, daarom zorg ik dat ik de dag daarvoor iets maak waar ik een dubbele portie van kan maken zodat ik de volgende dag iets makkelijks heb EN verantwoord is.

De meeste dingen die verrotten zijn groenten, dat zijn echter geen dikmakers en kan je wat meer van eten. Vlees kan ik me iets bij voorstellen maar ook dat kan je invriezen en dan is het ook nog redelijk vers.

En ja... je kunt ervoor kiezen om elke dag boodschappen te doen maar dat verhoogd het risico op lekkere impulsaankopen omdat je honger hebt als je boodschappen gaat doen.

En.... kijk bij het doen van boodschappen eens wat vaker op het 'calorie labeltje'... soms zal het je verrassen wat er in sommige producten zit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je wil afslanken is het makkelijker om je boodschappen te plannen. Je koopt enkel verse, gezonde voedingswaren met weinig calorieën.
Moet je dan onverwacht ergens gaan eten, dan heb je thuis enkel de gezonde maaltijden op te eten waar je niet teveel van aankomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had hetzelfde probleem als jou (ook allenstaand) en wilde vroeger eigenlijk 1x per week mijn boodschappen doen zodat ik door de weeks gelukkig niet meer hoefde. Ben erachter gekomen dat dit niet werkt bij mij en ik dus dagelijks na mijn werk naar de supermarkt rij om te kopen wat ik die avond wil eten. Verser kan eigenlijk niet en zo voorkom je, dat je tegen heug en meug zit te eten of zelfs dingen weg moet gooien. Mijn geluk is een supermarkt op nog geen 5 minuten van mijn huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste kan je je bedenken wat je erger vindt: een slechtere gezondheid of wat verspild voedsel.
Wat is het belangrijkst voor jou?
Daarnaast is het goed om te beseffen dat voedsel dat je meer eet dan je lichaam nodig heeft, in feite ook verspild is. Jij hebt immers niets aan dat extra eten (het is zelfs slecht voor je), en anderen ook niet.

Maar daarnaast is het natuurlijk een prima idee om te zorgen dat je minder vaak eten hoeft weg te gooien. Een paar praktische tips van mij, wie weet heb je er wat aan:

Begin je halfweekse rijtje met kort houdbare dingen en eindig het met langer houdbare dingen.
Groentes als wortel, kool en ui bijvoorbeeld zijn (in de koelkast) een week of zelfs een stuk langer houdbaar. Wanneer je deze plant voor de laatste dag van je rijtje, kan je het gewoon naar de volgende halve week doorschuiven als je het niet opgemaakt hebt.
Je kan in het begin van je rijtje aardappels en andere knollen gebruiken, en aan het eind van je rijtje granen en pasta's, die maanden of jaren houdbaar zijn in je kast. Je kan in het begin van je week vlees of vis eten, en aan het einde van de week tofu(producten) of andere vegetarische burgers ed., die in de koelkast vaak een aantal weken lang houdbaar zijn, of peulvruchten, die maanden of jaren houdbaar zijn en niet in de koelkast hoeven.

Met het in de koelkast doen kan je rekening houden met je planning. Achterin de koelkast is het vaak wat kouder dan voorin (doordat de warmte van wanneer je de koelkast opent de achterkant niet zo bereikt), en beide zijn kouder dan de dingen die in de deur van de koelkast liggen. Dingen die je later in je halfweekse rijtje wilt gebruiken, kan je dan zover mogelijk naar achter leggen, dingen die je dezelfde of volgende dag gaat gebruiken kunnen vooraan, want die hebben veel minder koeling nodig.
Ook kan je eens kijken of je koelkast wel koud genoeg staat, of misschien ietsje kouder moet.

Eventueel kan je ook wat half-half maaltijden maken. Een maaltijd met groente uit blik of vriezer, kan je aanvullen met wat lang houdbare verse dingen, zoals aardappel of andere knollen, ui, verse knoflook, verse gember, etc.

Als je teveel eten overhoudt, kan je ook in plaats van brood een warme maaltijd eten als ontbijt of lunch. Dan eet je toch je koelkast leeg, zonder dat je teveel eet. Als het niet een te grote maaltijd is of veel ongezonde saus enzo bevat, is daar niets mis mee.
Je kan ook van groente ed. die je overhoudt een soort broodbeleg maken voor bij ontbijt en lunch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vervolg: Kijk trouwens ook eens naar de verpakkingen. Veel dingen uit de supermarkt zitten in plastic verpakt, terwijl ze daarin veel sneller bederven. Een zak met wortels of aardappels kan je beter openscheuren, dan is het langer houdbaar. Champignons in plastic bakjes bederven ook vrij snel, ondanks de gaten die er vaak in de bakjes zitten. Als je het deksel van het bakje afhaalt, gaat het duidelijk langer mee.
Misschien zijn er ook wel dingen die juist langer meegaan als ze wél in plastic zitten, dus daar zal je mee moeten experimenteren.
Persoonlijkdoe ik mijn boodschappen als volgt:
Alle houdbare producten kun je in reserve hebben, erg makkelijk, grijp je nooit mis.
Rijst en pasta niet vergeten!!!
Aardappels kun je makkelijk vervangen door rijst (klein kopje p.p.)
Ja, dan de verse producten.
Ik haal altijd voor 2 dagen, komt er wat tussen, gaat er niks overstuur ( ik ga niet op vaste dagen)
Daarbij zorg ik wel dat er altijd 'noodmaaltijden' in de vriezer zitten.
Ook wat vlees (per stuk verpakt) in de vriezer.
Wel zorgen dat je dit ook regelmatig gebruikt.
1 potje groenten (ben tegenstander van potten, daarom 1 )
Soms maak ik bijv. grote pan bami, 1x eten, de rest in kleine zakjes in de vriezer.
Eet ik 1 of 2 dagen ergens anders, wat inderdaad veel voorkomt als je alleen ben, pas ik mijn dagen van boodschappen doen aan.
Loempia in de vriezer + zak friet is ook handig, wordt je echt niet dik van (alleen van mayo)
Ik maak ook altijd even een boodschappenbriefje en daar houd ik me aan.
Doe ik dit niet, inderdaad een kar vol, met een kop erop en de dingen die ik nodig had vergeten + allemaal lekkere dingen (meestal heb je honger als je uit je werk boodschappen doe)
Persoonlijk zorg ik wel dat ik wat ingredienten in huis heb als er iemand plotseling hier eet, wat natuurlijk ook voor komt.
Mijn keuzes van groenten zijn afhankelijk of ik alleen eet of met meerdere.
Soms is het handiger om groenten bij een groentenboer te halen dan bij een supermarkt, daar kun je makkelijker afstemmen op jou hoeveelheid, je koop wat je opeet, daardoor kom je niet in de verleiding om meer te eten, omdat je het zonde vind om weg te gooien.

Als je daarnaast ook nog eens een flink stuk ga lopen buiten, komt het helemaal goed met je afvallen.
Ga niet gelijk voor de 10 km., begin met een klein rondje, je zult zien dat zelfs dat lopen je energie gaat opleveren.

Succes en een gezond, smakelijk, sportief 2012!!!!!

Toegevoegd na 16 minuten:
Aardappels vervang ik niet altijd door rijst of zo, alleen als ik misgrijp.
Heb naast mijn melk (wat ook handig is om een pannekoek te maken) ook altijd optimel in huis (dit is veel langer houdbaar, en lekkerder dan houdbare melk (bah)
Door zo mijn boodschappen komt het ook weleens voor dat ik een week geen boodschappen doe.
Voor brood kun je eventueel ook altijd afbakbroodjes in huis hebben (lekker hoor, met wat kruidenboter)
Of plakje ham, kaas, wat curry.
Hier kun je evt. ook rauwkost tussen doen, mocht dat over zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om verleidingen in de supermarkt te kunnen weerstaan, kun je van te voren ook alvast wat eten. Dan heb je geen zin meer in al dat lekkers dat er ligt en koop je alleen hetgeen wat je echt nodig hebt.