Een mandarijn is een citrusvrucht van de mandarijnboom (Citrus reticulata), die uit China afkomstig is. Hij draagt dezelfde naam als de hoge staatsambtenaren in het oude China: de Mandarijnen.

in de wandeling appelsien genoemd in Zuid-Nederland [incl. Vlaanderen]) is de vrucht van de sinaasappelboom (Citrus sinensis), die tot het geslacht Citrus behoort. De vrucht wordt ook wel zoete sinaasappel genoemd, om hem te onderscheiden van de zure sinaasappel (Citrus aurantium). In Nederland en Vlaanderen komen deze niet voor vanwege het te koude klimaat. De boom werd vroeger in een kas (oranjerie) gehouden, vandaar de naam oranjerie.

Twee verschillende vruchten dus.

Toegevoegd na 4 minuten:
twee bronnen:

http://forum.fok.nl/topic/1044284

en

http://www.groentenfruit.nl/index_product.asp?pg=2&cpg=9&p=155
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
burgos
12 jaar geleden
Ok, maar welke is beter?
Cryofiel
12 jaar geleden
Nu nog jullie bronnen erbij zetten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, ik verwijder mijne weer. Heb precies tergelijkertijd het zelfde verhaaltje neer gezet. 2 verschillende vruchten dus die je eigenlijk niet kunt vergelijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryofiel bronnen toegevoegd
Cryofiel
12 jaar geleden
Dank je!

Andere antwoorden (1)

Als je puur kijkt naar het gehalte vitamine c, dan heeft een mandarijn 55 mg per 100 gram vruchtvlees en een sinaasappel kan tot 80 mg vitamine c per 100 gram vruchtvlees hebben. Dan zou een sinaasappel op die manier gezonder zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
burgos
12 jaar geleden
Is eigenlijk zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteindelijk is het nog steeds het beste om de vitamines natuurlijk binnen te krijgen en dan is fruit een goed voedingsmiddel. Sinaasappels bevatten inderdaad wat meer vitamine C, terwijl in mandarijnen weer wat meer (pro-)vitamine A zit.