Wat is een gezond voedingspatroon in een 5 ploegendienst? (ochtend/middag/nacht)

Wat kun je wanneer het beste eten als het gaat om de ploegendienst? Bestaat er een soort richtlijn? Of hoe doe jij het zelf?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (3)

Het zelfde als bij een normaal eetpatroon : drie maaltijden per dag, waarvan één warm (op 1/3 of 2/3 van de 'dag') en twee tot drie tussendoortjes.
Het maakt niet uit als je niet elke dag op exact dezelfde momenten eet, zolang er maar enige regelmaat in zit. In ploegendienst is dat natuurlijk niet helemaal goed te doen, en ook qua slaapritme is het niet optimaal, maar veel mensen kunnen er prima tegen.

Probeer als het lukt rond dezelfde tijd warm te eten , of in elk geval steeds met dezelfde intervallen als wanneer je slaapt. Je kunt zelfs uitstekend met een warme maaltijd ontbijten, al is dat voor ons wellicht even wennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi,
Bedankt voor de reactie! Ik probeer inderdaad steeds rond de zelfde tijd warm te eten (in zoverre dat het lukt ;-)). Ben erg benieuwd hoe mensen het allemaal doen. Erg veel onderzoek is er nog niet naar gedaan. Wel wat, maar nog niet iets concreets.
Groeten en nogmaals bedankt voor de reactie,
Rota
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaren gedaan, ontbijten met een warme maaltijd, weliswaar niet al te zware kost. Verder ook helemaal eens met je antwoord. Gewoon doen. +1
Uit ervaring met mijn vriend die dit werkritme gedraaid heeft, kan ik je het volgende vertellen. Probeer sowieso, ondanks eventuele vermoeidheid, zoveel mogelijk je normale eetritme en -patroon aan te houden, om te voorkomen dat je lichaam ontregeld raakt. In zijn geval hield dat in: voor aanvang van de ochtenddienst 2 tot 3 belegde boterhammen, yoghurt met muesli of een restje van de vorige avondmaaltijd (alhoewel ik dat persoonlijk echt niet weg krijg om 4 uur 's morgens). Voor de middagdienst gold hetzelfde, en at hij bij thuiskomst zijn warme maaltijd van die avond. Voor aanvang van de nachtdienst aten we altijd samen warm, en nam hij soms mee wat er overbleef of anders brood naar behoefte. Als hij 's morgens thuiskwam at hij dan een licht ontbijt, dronk een pilsje, een glas wijn of een borrel, nam een warme douche en ging vervolgens naar bed. Het is natuurlijk geen must om het zo te doen, want in principe werkt het het beste om gewoon goed naar je eigen lichaam te luisteren. Eigenlijk komt het er dus op neer om gewoon te eten wat je wilt wanneer je lichaam er om vraagt en er op die manier achter te komen wat je het beste ligt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn man heeft 3 ploegendiensten en eet wanneer zijn biologische klok aangeeft dat hij honger heeft. Het zijn eigenlijk steeds dezelfde tijden die hij altijd gewend was en is. Voor hij begint eet hij brood, bij de pauzes neemt hij een kleinigheid, rond lunchtijd eet hij lunch en rond 18 uur eet hij gewoon warm, op zijn werk. Heeft hij nachtdienst gehad, heeft hij om een uur of 3 boterhammen gegeten, komt thuis om half 8, neemt een biertje wat hij anders vaak 's avonds neemt want daar slaapt hij lekker op en slaapt dan tot een uur of 5 's middags. Om 18 uur eten we weer warm en om 23 uur moet hij weer beginnen. Dan neemt hij brood mee omdat hij dan tegen 3 uur honger heeft. Na de laatste nachtdienst maak ik hem om 14 uur wakker want anders slaapt hij 's nachts niet door. Dan luncht hij gewoon en ziet het als ontbijt.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na mijn 45e verjaardag vond ik het allemaal een stuk moeizamer worden. Met name terug naar het dagritme. Verder wel mee eens. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo AMC,
Bedankt voor de reactie! Dat is van een aantal van mijn collega's een veel gebruikte manier. (Inclusief het biertje na de nacht)
Ik merk dat veel mensen in grote lijnen het zelfde aanhouden eigenlijk!
Nogmaals bedankt voor de reactie! Haha food for thought zoals ze zeggen ;-)
Groeten,
Rota
amc
12 jaar geleden
Keesvi@; Klopt helemaal Kees! Mijn man is bijna 52 en het is niet voor niets dat je dan minder nachtdiensten mag maken. Het is nl. steeds slopender en hij is het dan ook af en toe echt zat als er weer nachtdiensten zijn. Gelukkig zijn het er niet veel meer.