waar komen wormpjes in bedorven etenswaren vandaan?

Ik pakte laatst een pak rijst uit de kast die al tijden niet meer gebruikt was. er zaten allemaal kleine wormpjes in. Niet lekker natuurlijk maar mijn nieuwsgierige brein is benieuwt waar die wormpjes vandaan komen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Rijst, meel en dat soort producten zijn bij uitstek geschikt als voedingsbodem om door insecten eitjes in te leggen.
Wanneer het dan lang genoeg op de juiste temperatuur en vochtigheid staat, komen de eitjes uit.

Vaak zijn het broodkevertjes, ovenvisjes, spinnetjes enz. die de eitjes leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Die rijst heeft dan wel heel lang gestaan of op een vochtige plek! Want rijst is vaak verschrikkelijk lang houdbaar!
In vlees komt het wel vaak voor maar dat komt gewoon door bacteriën e.d. die volgroeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bacteriën of iets dergelijks;) ik ben geen bioloog vandaar dat ik dat niet precies weet, maar leg eens een afgesloten pakje gehakt 5 dagen buiten de koelkast, dan loopt het pakje b.w.v.s
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weg, en dat Terwijl er geen vlieg bijgekomen is. Normaal leg je het in de koelkast om het eigenlijk al begonnen bedervingsproces te vertragen. Dus vliegen lijkt me sterk mits het niet afgesloten is!! (excuus voor de 2 losse berichten)
Het kunnen ook larven zijn van de meeltor: meelwormen. Maar die zijn alweer vrij groot.