Zijn smoothies ongezond?

Zag op YouTube even filmpje over smooties zo word beweerd dat tijdend het blenderen alle voedingsstoffen teniet worden gedaan...ook werd er beweerd dat fruit en groente niet samen gaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Think Green Smoothies Are Healthy? Not After Hearing this You Won't
Meer weergeven
Door HippocratesHealth
39513 keer bekeken Lukt me niet om link zodanig te kopieerden dat je het open kan klikken maar zag het dus op YouTube en schrok aangezien ik dagelijks smooties maak voor mijn kids
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Smoothies op zich zijn niet ongezond. (Let bij gekochte producten wel op toevoegingen)
(gekochte) smoothies passen wel in een 'ongezonde leefstijl': geen tijd om fruit te eten, en al zeker niet op je eten kauwen, maar kant en klare prut naar binnen gieten onder het motto van gezond bezig zijn.

Antwoorden (10)

Dan denk ik dat alle peuters die hun geblenderde groentehapje voorgeschoteld krijgen ook geen voedingsstoffen binnenkrijgen.Het zal wel weer een of andere gezondheidsgroepje zijn, dat ook vindt dat magnetrons uit den boze zijn.
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou me in dat magnetronverhaal zelfs nog beter kunnen vinden dan dit. Waar halen ze nou vandaan dat fruit en groenten niet samen gaan? En voedingsstoffen teniet doen door het blenderen?
Voedingsstoffen verdwijnen niet door blenderen, eerder door verhitten of koken. Als je groenten kookt en je giet het water af, dan verdwijnen er met het water vitaminen door de gootsteen. Blenderen is alleen het pureren van de produkten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe gezond smoothies zijn ligt eraan of je ze zelf maakt of kant-en-klaar in de supermarkt koopt. Maar smoothies zijn hoe dan ook gezonde tussendoortjes.
Als je ze zelf maakt van vers fruit, dan zitten ze boordevol vitamines en mineralen. En ze bevatten ook nog anti-oxydanten en vezels.
Koop je ze in de supermarkt, dan moet je goed letten op de ingrediënten: er moet alleen vers fruit gebruikt zijn en zo min mogelijk toegevoegde suikers en andere toevoegingen. Meestal geldt: hoe langer houdbaar, hoe meer toevoegingen.
Echter: gewoon vers fruit eten is toch beter dan een smoothie. Want in gewoon fruit zitten meer vitamines en mineralen, en in het blendproces gaat wel een hoeveelheid vitamine B en foliumzuur verloren. Maar heus niet zodanig dat je zou kunnen stellen dat smoothies ongezond zijn.
Amadea
12 jaar geleden
Bullshit.
Vitamine C kan verloren gaan aan de lucht, maar dan moet et WEL een tijdje staan. Dus op maandag je smoothies maken voor de hele week is niet verstandig, maar vers maken en meteen opdrinken verschilt niet of nauwelijks van vers zelf kauwen.

Groente en fruit gaan uitstekend samen en ' vreten elkaar niet op' .

Zo is er ook een periode geweest dat je geen banaan met sinaasappelsap meer mocht geven aan kinderen, omdat de een de vitaminen in de ander zou 'afbreken' of zoiets onzinnigs. Daar zijn ze ook vlot van teruggekomen.

Fruit eten is prima - mits met mate - evenals groente, en op welke manier je dat precies doet is niet zo belangrijk. Zolang het maar vers is, en je de vezels er gewoon in laat zitten. Dus niet zeven ; sap is namelijk wel degelijk minder gezond dan compleet fruit / groente.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Smoothies zijn niet ongezond. Maar in sommige gevallen minder gezond dan je zou bedenken. In veel smoothies wordt bv ijs of room toegevoegd. Hier zitten wel veel vetten in. en suikers, hetzij uit de romige producten danwel uit honing. Maar als ontbijt zijn ze een zeer gezonde start van de dag. Maar je moet ze niet continue de hele dag door drinken, want het kunnen ware calorien bommen zijn.

Dat vitamines en voedingsstoffen verdwijnen.. Onzin. De blender heeft geen effect op moleculair nivo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fruit is gezond, groente is gezond.
Hoe kan je daar nou iets uit maken dat ongezond is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat is gewoon volkomen onzin. Geblendered is zelfs beter te verteren. Honden kunnen bijv uit rauwe hele groenten geen voeddingsstoffen halen maar uit gepureerde rauwe groenten weer wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat ik beginnen met te stellen dat ik dit niet eigenlijk niet goed weet. Maar de simpele verklaringen van hierboven zijn mij iets te simpel.

Even een zijstapje. Veel groentes bevatten ook vitamine C. Het is wijd en zijd bekend dat die vitamines beter bewaard blijven als men eerst het water kookt en dan de groenten erin doet dan als men de groenten met het water mee verwarmt. Waarom? Dat is omdat de enzymen die de vitamines afbreken door de hoge temperatuur snel worden gedeactiveerd voor ze hun werk hebben kunnen doen. Als de groente met het water mee wordt verwarmt gaan de cellen kapot, komen de nog actieve enzymen vrij en hebben dan kans hun afbrekende werk te doen voor ze worden gedeactiveerd door de hoge temperatuur.

Met blenderen maak je ook cellen kapot, waardoor ook de enzymen uit die cellen vrijkomen in de vloeistof. Ook veel van deze enzymen zijn afbraak enzymen. Het zou me dus niets verbazen als er wel degelijk vitamines worden afgebroken. Daarbij wordt er bij blenderen heel hard geroerd en dus ook veel zuurstof opgelost in de vloeistof die daarvan verzadigd zal raken (iets wat bij koken beslist niet zo is). Zuurstof is een notoire "vijand" van veel vitamines, en met name vitamines C en E. Kortom, ik denk dat er wel iets meer gebeurt dan malen en mengen. De cruciale vraag is, of de afbraak veel erger is dan die zou zijn als je de grondstoffen afbijt en in je mond "blenderd". Die vraag kan ik niet beantwoorden.

Toegevoegd na 21 uur:
Maar ook al breken er wat vitamines af, er zit doorgaans zoveel in dat het zeker gezond zal blijven. Mits je de natuurlijke samenstelling niet "versterkt" met een hoop suiker en room.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, smoothies zijn hartstikke gezond, zolang ze tenminste met alleen gezonde ingrediënten zijn gemaakt (dus niet bijvoorbeeld slagroom of ijs erin).

Er zitten wel wat heel kleine nadeeltjes aan geblenderd fruit ten opzichte van puur fruit eten:
- de vitamine c 'verdampt' sneller doordat het meer in aanraking met lucht komt, maar dat is alleen een probleem als het een hele tijd blijft staan, als je het na het maken meteen eet/drinkt, is het geen probleem. Je raakt dan wel een heel klein beetje meer vitamine C kwijt, maar ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken over die hoeveelheid.
- de stoffen in je speeksel verbeteren/versnellen de vertering, en als je smoothie drinkt komt het fruit maar weinig in aanraking met je speeksel. Aan de andere kant is het waarschijnlijk al een stuk makkelijker verteerbaar doordat veel cellen gebroken zijn, en dat zou wel eens (veel) zwaarder kunnen wegen dan die stofjes uit je speeksel.

Maar dit zijn slechts kleine details.
Smoothies maken fruit (en groente) eten voor sommige mensen veel makkelijker, waardoor ze genoeg fruit binnenkrijgen, en dat is véél belangrijker dan die eventuele kleine nadeeltjes.

Dat groente en fruit niet samen gaan, heb ik nog nooit een goed argument voor gehoord.

Slagroom of ijs door je smoothie maakt het duidelijk minder gezond, maar een beetje gezond vet erin, kan zeker geen kwaad. Vet zorgt dat bepaalde vitaminen beter opgenomen worden, dus bijvoorbeeld wat rauwe amandel of lijnzaad meeblenderen, wat (soja)yoghurt of avocado kan het juist gezonder maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welnee, smoothies zijn heus niet ongezond en sterker, sommige voedingsstoffen worden stukken beter opneembaar voor het menselijk lichaam door de cellen kapot te maken, zoals bij wortels. Iets anders is dat je moet uitkijken om alles in de blender te mikken. Vaak pakt een mengsel goed uit maar evenzo vaak is het voor de smaak beter om voedselingrediënten gescheiden van elkaar te serveren. Een vaste regel is daarvoor niet te geven, zeker omdat persoonlijke smaak een belangrijke rol speelt. Gewoon proberen wat het beste bevalt, dunkt me.