Waarom wordt een bal gehakt met ui een "berenklauw"genoemd?

Ik kom net terug uit de snackbar en heb genoten van o.a. een berenklauw. Maar waar komt die naam vandaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.1K

Het beste antwoord

Een berenhap (ook wel berenpoot of berenklauw genoemd) is een in plakken gesneden gehaktbal aan een satéprikker met daartussen een aantal uienringen. Soms wordt er naast ui ook gebruikt gemaakt van ananas of paprika. Deze worden gefrituurd en in meeste streken geserveerd met pindasaus.

Berehap (zonder tussen-n) is een merknaam van Mabos snacks, en mag dus alleen door deze fabrikant als "berehap" of "berenhap" verkocht worden. Andere fabrikanten en eetgelegenheden noemen daarom de snack ook wel berenklauw, berelul of spoetnik (Limburg). In Vlaanderen wordt de snack van oudsher berenpoot genoemd.

Hoewel berehap een merknaam is, wordt de naam door de Nederlandse Taalunie inmiddels als soortnaam beschouwd en is berenhap opgenomen in de Woordenlijst Nederlandse Taal (het "Groene Boekje").
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt dus verdacht veel op Cola...

Andere antwoorden (1)

Omdat het (met een beetje fantasie) op een klauw lijkt. Kijk maar eens op google naar plaatjes van een berenklauw.