Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen provitaminen en vitaminen?

En is provitamin A dan het zelfde als gewone vitamine A Weet iemand dat? En mag je producten waar provitamin A in zit wel hebben tijdens de zwangerschap of niet? Omdat vitamine A word afgeraden. Ik heb een blikje cyberry en daar zit dat in en ik vroeg het me af.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Vitamine A wordt door het lichaam aangemaakt uit pro-vitamine A. Beiden zijn bevorderlijk voor het gezichtsvermogen, de gezondheid van de huid, groei en weerstand.

Tot pro-vitamine A behoren beta-caroteen, alfa-caroteen, luteine, zeaxanthine, beta-cryptoxanthine en lycopeen. Pro-vitamines zijn voor zover ik weet niet schadelijk tijdens de zwangerschap. Overigens wordt vitamine A tijdens de zwangerschap niet afgeraden; de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ligt alleen wat lager.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een provitamine is een stof die in het lichaam wordt omgezet in een vitamine.

Toegevoegd na 3 minuten:
In worteltjes zit bijvoorbeeld bètacaroteen. Dat wordt provitamine A genoemd, omdat het in het lichaam kan worden omgezet in vitamine A.
Lever bevat kant-en-klare vitamine A. Daarom kun je door het eten van lever wel teveel vitamine A binnenkrijgen, en bij het eten van bètacaroteen niet.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dus je mag tijdens je zwangerschap wel gewoon provitamine A, maar niet teveel vitamine A.
(Lees meer...)
bamibal
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Je bent me voor...

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding