ik voorzie die jaar het kerstdiner voor mensen die gluten én lactose allergie hebben Tips&tricks en vooral recepten allerhande zijn meer dan welkom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Tips voor lactosevrije producten:

-Vervang roomboter door plantenmargarine, bv van AH.
-Crème fraiche kan vervangen worden door, Yofu naturel, dat is soja yoghurt van Alpro Soya.
-Kookroom kan vervangen worden door een mengsel van soja yoghurt en soja melk (die voor bakken is, niet met een smaakje) zodat je ongeveer dezelfde dikte hebt.
-Alpro Soya cuisine is niet geschikt om mee te bakken, die is alleen voor sauzen.
-Melk kan vervangen worden door Alpro soya melk of bij cupcakes door citroensap.
-Je hebt lactosevrije producten van het merk MinusL, www.minusl.nl, smaakt erg lekker

Recepten vind je o.a. op deze site:
http://glutenvrijerecepten.come2me.nl/807737/TIPS
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een groot deel van de manieren om zuivelproducten te vervangen door lactosevrije producten, zijn al gegeven, dus die sla ik over.

Verder:
Room kan je vervangen door soja cuisine (oa. bij AH), kookroom door ongezoete sojaslagroom (biowinkel).
Melk kan je, naast sojamelk, ook nog vervangen door amandelmelk, havermelk, rijstmelk, speltmelk etc. Sommige zijn in sommige supermarkten te krijgen (oa. AH), andere in biowinkels.
Kokosmelk (alle supermarkten) kan ook goed gebruikt worden om sauzen romig te maken, dat is echt heerlijk.

Gluten zitten alleen in granen, dus granen en meel kan je vervangen door pseudo-granen en meel van pseudo-granen. Pseudo-granen lijken op granen, maar bevatten dus geen gluten. In biowinkels vind je er veel, zoals quinoa, amaranth, boekweit, quinoameel, boekweitmeel. Quinoa is tegenwoordig ook in sommige supermarkten te krijgen. In plaats van graanmeel of pseudograanmeel kan je ook peulvruchtenmeel gebruiken, zoals erwtenmeel, kikkererwtenmeel, etc. (toko's en sommige supermarkten).
Verschillende soorten meel hebben overigens wel verschillende eigenschappen, hoe sterk ze binden verschilt bijvoorbeeld.

Veganistische recepten zijn per definitie lactosevrij, omdat lactose alleen in zuivel zit, dus bij glutenvrij, veganistische recepten zit je goed. Bij bronnen heb ik daarom een paar websites/blogs toegevoegd met veganistische, glutenvrije recepten. Daar kan je heel erg veel inspiratie op doen.

Als je liever zelf een recept bedenkt, denk dan aan wat diegene wél kan eten: alle groente, fruit, pseudogranen, peulvruchten, noten, zaden/pitten, etc. Een lijstje van wat wél mag, maakt het meestal veel makkelijker om op ideeën te komen.

Vergeet ook niet om van je ingrediënten te controleren of ze geen sporen van gluten bevatten, want ook producten die zélf geen glutenhoudende ingrediënten bevatten, kunnen sporen van gluten bevatten als ze uit een fabriek komen waar ook glutenhoudende ingrediënten verwerkt worden.