Waarom wordt de smaak van een gerecht sterker door toevoeging van zout en geeft op een ei een totaal andere smaak?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Goeie vraag, want zout versterkt niet alleen de smaak van gerechten maar kan ook de smaak veranderen. Het is een ingewikkeld, maar boeiend verhaal. Zout onderdrukt bitterheid. Zout heeft, dankzij zijn chemische eigenschappen het vermogen om andere ingrediënten op een gunstige manier te beïnvloeden. Als natriumchloride in water opgelost, ontstaan losse atomen met een elektrische lading: positief geladen natriumionen en negatief geladen chloorionen. Die atomen zijn kleiner en beweeglijker dan welk molecuul dan ook, en dringen dus makkelijk in ons voedsel binnen, waar ze op nuttige manieren reageren met eiwitten en plantaardige celwanden. En omdat elke geconcentreerde oplossing door osmose water onttrekt aan levende cellen - uit he minder geconcentreerde celvocht verdwijnt water om het evenwicht te herstellen - ontmoedigt de aanwezigheid van genoeg zout in ons voedsel de groei van bederf veroorzakende bacteriën, terwijl onschadelijke bacteriën die smaak leveren en goed tegen zout kunnen, ongemoeid blijven. Zout conserveert het voedsel dus, en maakt het tegelijk lekkerder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In gerechten geeft zout een versterking aan de meerdere smaken die erin zitten. Het werkt dan als smaakversterker.
Een ei is relatief flauw en heeft al weinig tot geen smaak.
Zout werkt hierbij als smaakgever en je proeft dan ook direct het zoute smaakje.
amc