ja, niet kopen, maar dan heb je inderdaad veel minder keus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Wat heeft Suurt hier in vredesnaam aan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het juist een waardevol, kort en to the point antwoord. Niemand zet een pistool tegen ons hoofd om al dat zoute spul te kopen. Sterker nog, die producten bestaan bij de gratie van mensen die het wél vrijwillig kopen. Wil je hier iets aan doen, stem dan met je geld: geef het niet uit aan dat zoute spul. En als je het gemak van kant-en-klare producten belangrijker vindt dan het zoutgehalte: tja, daar kies je dan zelf voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je SuzyQ, je zegt het mooier dan ik, maar ik bedoelde dat ook....
paulus811
14 jaar geleden
Ok, excuus dan. Maar toch vind ik 'niet kopen' wel erg kort door de bocht, maar het is inderdaad een antwoord. Wat denk ik nog wel een punt is, is dat de meeste mensen geen flauw benul hebben hoeveel zout er in vooral kant-en-klaar troep zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat lijkt mij een kwestie van eigen verantwoordelijkheid. Als mensen te lam zijn om even op een etiket te kijken, zijn de gevolgen voor henzelf. Blijkbaar kan het sommige mensen niet schelen wat ze binnenkrijgen.
paulus811
14 jaar geleden
Er staat meestal op dat er zout in zit, maar zelden staat de hoeveelheid erbij. Als het ingredient onder een bepaald percentage van het totale gewicht zit, hoeft niet de hoeveelheid genoemd te worden. Dus 4 gram zout in een kant en klaar maaltijd van een pond zie je op het etiket alleen maar terug als 'zout', soms wel 'natrium' genoemd. Dan zijn de meesten helemaal het spoor bijster.
Ja, inderdaad. Door ons is daar weinig aan te doen. Het zijn de producenten die daar verandering in moeten brengen.
Probleem is alleen dat veel mensen voedsel zonder zout niet lekker vinden en dit dus minder goed verkoopt. Dus een producent zou wel gek zijn om zijn eigen ruiten in te slaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de gezonde winkels, biologische winkels is bijna alles in de zoutarme variant te krijgen hoor... Dus zoek daar eens naar en je zult vinden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet gewoon goed weten wat er wel en niet zoutarm te koop is! Je zult je verbazen als je het goed uitzoekt! De fabrikanten manen tot gebruik van minder zout is denk ik een lastig verhaal!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker wel ; geen kant en klaar producten kopen maar je eigen eten maken van verse ingrediënten. Die zijn - op rookworst na - eigenlijk nooit gezouten.

Het enige probleem zou het brood kunnen zijn, dat zou je ook zelf moeten bakken, en da's natuurlijk best wel bewerkelijk. En je eigen kaas moeten maken.

Zout zit voornamelijk (en vooral in overdreven grote hoeveelheden) in kant en klare maaltijden en producten als pizza's, stamppotten, pasta's, soepen, zo ongeveer alles wat voorgekookt en ingeblikt is. Maar denk ook aan zoute snacks (kroketten, frikandellen, saucijzenbroodjes, chips natuurlijk, maar ook ijs en chocolade). Lang niet altijd (makkelijk) zelf te maken, en oooh zo lekker.

Om te zorgen dat de producten in zijn algemeenheid minder zout worden, zit er niks anders op dan het niet te kopen en/of beduidend kortere houdbaarheidsdata te accepteren. Als niemand het meer koopt, wordt het ook niet meer gemaakt. Maar omdat juist die producten zo lekker zijn en mensen er eerder meer dan minder gemakzuchtig op worden, geef ik dat traject erg weinig kans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
goed antwoord Marleen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wilde ik ook zeggen. Gewoon zelf maken met de basis ingrediënten. +1
Er zijn produkten die in een zoutarme variant te vinden zijn, maar alle pakjes en zakjes moet je idd laten staan want die bevatten veel zout.
Zelf ben ik een heel matig zout gebruiker, het is ook een kwestie van wennen.
Zout heeft een mens trouwens wél nodig alleen krijgen we snel teveel.
Brood waar geen zout in zit is behalve minder lekker ook niet aan te raden, het brood wordt gezouten met jodium houdend zout en ook die jodium hebben we welliswaar in een kleine hoeveelheid echt nodig.
Een tussen weg vinden is het beste.
Heb wel eens een mail gestuurd naar Unilever waarom er zoveel zout in produkten zit. Kreeg twee pakjes zoutarme bouillion blokjes toegestuurd ,maar geen antwoord.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja: beter opletten wát en waar je de dingen koopt.
En dan niet overstappen op die leuke commerciële "health foods" (brood, nú met minder zout), maar gewoon overstappen naar puur voedsel, zoals je dat -inderdaad- in de natuurwinkel kunt vinden.

Wel wat duurder, maar ja.. je kan niet alles hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig doet het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport hier vanaf dit jaar wat aan! In de Voedingsnota van 2008 staat dat fabrikanten het zoutgehalte met 30% moeten verlagen, zodat we minder zout binnenkrijgen en wennen aan een minder zoute smaak. Het doel is dat we in 2011 niet meer dan 6 gram zout per dag binnenkrijgen.

Tot 2011 kun je het beste je zoutvaatje weggooien. 25% van de 9 gram zout die we dagelijks binnenkrijgen, gooien we zelf in ons eten. 6 gram is het maximum volgens het Voedingscentrum.

Wat je ook zelf kunt doen is in de winkel de hoeveelheid natrium (zo staat zout op de verpakking) in producten vergelijken. Per product kan de toegevoegde hoeveelheid zout erg verschillen en daar kun je zelf op letten bij de aankoop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel veel kant en klaar producten kun je laten staan en zelf maken. Ik kocht eens een zakje mexicaanse gehakmix en daar zat 40% zout in op een inhoud van 65 gram!!

Dat was voor mij de ommekeer, ik maak zoveel mogelijk zelf en dat scheelt behoorlijk. Minder zout in je eigen eten doen, went op een gegeven moment ook.

Je moet het natuurlijk ook niet overdrijven, zout is misschien niet heel gezond maar schijnt maar in 10% de oorzaak van hoge bloeddruk te zijn. Dus ook dat kun je nog in de gaten houden.

Belangrijk is dat je niet aan veel zout went.

Eetse!
paulus811
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Bedankt suus. Een minduim zonder commentaar heeft voor mij geen enkele waarde.
loop eens in de supermarkt rond en zoek de rij met producten zonder zout. Deze liggen bijvoorbeeld bij de Albert heijn bij de speciale voeding en zonnatura producten.
Ook kruidenmengsels zijn er zonder zoute te krijgen, dit staat er duidelijk op.
Natuurlijk is niet alles zonder zout tre krijgen, maar alle beetjes baten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Proberen de producente op ander gedachten te brengen v.w.b. de hoeveelheid zout die ze in hunproducten stoppen. Maar als eenling bereik je daar niet veel mee! Dat is meer een zaak voor en van de consumentenbond. Maar denk er wel aan dat zout een smaakmaker is en dat veel mensen een product dan niet meer kopen,omdat het zo flauw smaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- Geen kant en klaar producten kopen (Hierdoor zorg je ervoor dat JIJ het zout niet eet, en als genoeg mensaen dat doen, de fabrikant over moet op andere productie methoden)

- Zelf gerechten samenstellen: De hoge zoutgehaltes zitten in samengestelde gerechten, meestal niet in de individuele ingredienten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoals iedereen al zegt...niets kant en klaar kopen maar zelf maken.. Pastasaus maak ik bijv. met pakjes gepureerde tomaten en verse groentes.. Geen kruidenmixen kopen, maar zelf mengen en verse kruiden gebruiken.
Zelf kook ik mijn aardappels en groentes in een stoomkoker en gebruik er helemaal geen zout bij. Ik had verwacht dat aardappels op die manier niet lekker zouden zijn maar het smaakt prima allemaal!
Maar die mixen en bijv. bouillonblokjes zijn enorme zoutgebruikers!
Let ook eens op de hoeveelheid zout die je op een ei strooit..ongemerkt strooi je er aardig veel op! AH heeft kruiden voor een ei waar geen zout in zit en prima smaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De beste oplossing hiervoor is dit niet meer kopen.

Minder vraag naar een product zal de kosten doen stijgen of de winst doen afnemen en de producent zal naar andere manieren gaan zoeken om de consument weer een product te bieden waar vraag naar is. In dit voorbeeld een minder zout product van vergelijkbare kwaliteit en smaak dus.

Meer zout in het eten geeft aanmerkelijke kans op hoge bloeddruk etc. dus qua groenten etc kan je dit het beste vers kopen. Dat is wat meer werk, maar het is ook nog eens veel gezonder. win-win-situatie!