waar komt de rode kleur van schimmel vandaan?

net vond ik achterin mijn koelkast nog een emmertje griekse yoghurt enige weken oud. mijn nieuwsgierigheid won het van mijn walging en ik opende de deksel. tot mijn verbazing was de schimmel niet groen zoals ik vaker heb gezien maar felrood. nu vraag ik me af hoe het schimmels lukt om van witte yoghurt een felrode kleur te krijgen. die kleur moet toch ergens vandaan komen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
26.7K

Het beste antwoord

Waarom vind je het wel raar dat schimmels van witte yoghurt een rode kleur kunnen maken, maar vind je het niet raar dat schimmels van witte yoghurt een groene kleur kunnen maken?

Schimmels zijn levende organismen. Die zetten stoffen om. Ze maken er dus andere stoffen van. En andere stoffen, hebben andere kleuren.

In dit geval zet de schimmel stoffen die in yoghurt zitten, om in "lichaamsmateriaal". Dat kan een heel andere kleur hebben dan de uitgangsstoffen.

Zo kan een roos, gekweekt op steenwol en een kleurloze voedingsoplossing, toch groene bladeren en rode bloemen maken. Een narcis kan van precies dezelfde grondstoffen een gele bloem maken.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Waarom vind je het wel raar dat schimmels van witte yoghurt een rode kleur kunnen maken, maar vind je het niet raar dat schimmels van witte yoghurt een groene kleur kunnen maken?'
haha dacht al dat er dat als antwoord gegeven zou worden!
maar groen is een zachtere kleur dan felrood en schimmel is vaker groen. rode schimmel had ik nu eenmaal nog nooit gezien.
maar het voorbeeld van de roos klopt helemaal! roept wel meer vragen op... ;)
Cryofiel
14 jaar geleden
Dan zien we die vragen zometeen wel verschijnen. Leuk!
Rieneke1
14 jaar geleden
goeie uitleg! +1

Andere antwoorden (4)

dat zijn waarschijnlijk de uitwerpselen van de schimmels dus verteerde yoghurt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het komt omdat de schimmels met hun afvalstoffen de rode kleur absorberen uit het hele spectrum, dus dat is de kleur die je ziet...

Toegevoegd na 13 minuten:
Zie Cryofiels reactie voor verbetering van wat ik zei... :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Als de rode kleur wordt geabsorbeerd, is de schimmel juist NIET rood. De schimmel absorbeert juist alles, BEHALVE de rode kleur. De rode kleur uit het licht is de ENIGE kleur die wordt teruggekaatst. Daardoor zien wij de schimmel als rood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja klopt zo zat dat... Ik twijfelde al... dank je...
Heb op wiki gelezen over een Frans kaasje Rogerette de Cevennes dat op vochtig stro lig te rijpen ook een rode schimmel ontwikkelt. Staat helaas niet bij,hoe dat komt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
citaat:

"Het tweede geval dat vrij veel voorkomt is een rode schimmel. We hebben allemaal wel al eens gehoord van "bloedende hosties". In de Roomse Kerk is er in bepaalde gevallen reeds over "miraculeuze toestanden" gewag gemaakt. De rode kleur is echter afkomstig van rode pigmenten die aanwezig zijn in een bacterie die men Serratia marcescens noemt. Dit micro-organisme groeit vrij gemakkelijk op producten die veel zetmeel bevatten. Kolonies van deze bacterie hebben een levendige rode kleur. Er zijn ook twee schimmels die een rode kleur kunnen veroorzaken: Monilia stiophila en Oidium geotrichum aurantiacum."