waar komt de rode kleur van schimmel vandaan?

net vond ik achterin mijn koelkast nog een emmertje griekse yoghurt enige weken oud. mijn nieuwsgierigheid won het van mijn walging en ik opende de deksel. tot mijn verbazing was de schimmel niet groen zoals ik vaker heb gezien maar felrood. nu vraag ik me af hoe het schimmels lukt om van witte yoghurt een felrode kleur te krijgen. die kleur moet toch ergens vandaan komen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Waarom vind je het wel raar dat schimmels van witte yoghurt een rode kleur kunnen maken, maar vind je het niet raar dat schimmels van witte yoghurt een groene kleur kunnen maken? Schimmels zijn levende organismen. Die zetten stoffen om. Ze maken er dus andere stoffen van. En andere stoffen, hebben andere kleuren. In dit geval zet de schimmel stoffen die in yoghurt zitten, om in "lichaamsmateriaal". Dat kan een heel andere kleur hebben dan de uitgangsstoffen. Zo kan een roos, gekweekt op steenwol en een kleurloze voedingsoplossing, toch groene bladeren en rode bloemen maken. Een narcis kan van precies dezelfde grondstoffen een gele bloem maken.

dat zijn waarschijnlijk de uitwerpselen van de schimmels dus verteerde yoghurt

Het komt omdat de schimmels met hun afvalstoffen de rode kleur absorberen uit het hele spectrum, dus dat is de kleur die je ziet... Toegevoegd na 13 minuten: Zie Cryofiels reactie voor verbetering van wat ik zei... :-))

Heb op wiki gelezen over een Frans kaasje Rogerette de Cevennes dat op vochtig stro lig te rijpen ook een rode schimmel ontwikkelt. Staat helaas niet bij,hoe dat komt!

citaat: "Het tweede geval dat vrij veel voorkomt is een rode schimmel. We hebben allemaal wel al eens gehoord van "bloedende hosties". In de Roomse Kerk is er in bepaalde gevallen reeds over "miraculeuze toestanden" gewag gemaakt. De rode kleur is echter afkomstig van rode pigmenten die aanwezig zijn in een bacterie die men Serratia marcescens noemt. Dit micro-organisme groeit vrij gemakkelijk op producten die veel zetmeel bevatten. Kolonies van deze bacterie hebben een levendige rode kleur. Er zijn ook twee schimmels die een rode kleur kunnen veroorzaken: Monilia stiophila en Oidium geotrichum aurantiacum."

Bronnen:
http://www.classofoods.com/pagina3_5.html

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100