Wat is gezonder witte rijst of verse noodles?

ik zit sinds een tijdje in china, Shanghai. en zoals algemeen bekend is het hier vooral rijst of noodles. nu vraag ik me al een tijdje af wat gezonder is. ik weet dat ze allebei voornamlijk koolhydraten bevatten. voor het gemak de rest van de ingrediënten zijn het zelfde. (beetje rundvlees en beetje groente + olie).

ik weet dat rijstenoodles het gezondst is. maar dit vind ik niet echt lekker.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.9K

Het beste antwoord

Licht er aan wat je gezond noemt : beiden hebben een hoge glycemische index, en zijn geraffineerde dus bewerkte dus snelle koolhydraten ; niet heel gezond voor je. .

Betere alternatieven om uit te kiezen zijn zilvervliesrijst of basmati-rijst en volkorenpasta. Van die twee is volkorenpasta overduidelijk de beste keus, omdat die de laagste glycemische index en de meeste vezels heeft. Zilvervliesrijst heeft meer vezels dan witte, maar blijft wel een even snelle koolhydraat, evenals mais.

Heb je geen suiker en loop je ook niet echt risico, dan is het wat meer lood om oud ijzer, al is een hoge GI voor gezonde mensen ook niet goed, al was het maar omdat je daardoor zo ontzettend snel weer trek krijgt en er dus relatief meer door gaat eten.

Heb je ECHT alleen maar de keus uit witte rijst en witte noodles, dan is de rijst het minst slechte alternatief, omdat dat in elk geval nog een tamelijk onbewerkt natuurproduct is. Rijstnoodles (van rijstemeel) zijn een bewerkte vorm van rijstemeel en dus helemaal niet zo gezond als men wel pleegt te denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze eten relatief heel veel groente ; een uitstekende bron van vezels. Verder is er in China relatief weinig fastfood voor handen en vlees schaars.
Je ziet dan ook in grote steden met McDonals enzo in heel rap tempo de gezondheid van de gemiddelde chinees enorm kelderen. Afwisseling is trouwens ook een toverwoord ; niet alle dagen hetzelfde maar steeds iets anders eten, zorgt ervoor dat je nergens een teveel of tekort aan hebt.

Andere antwoorden (2)

rijst is over het algemeen gezonder dan noodles, dit omdat het minder bewerking heeft ondergaan en daardoor hogere kwaliteit koolhydraten heeft en meer voedingsstoffen bevat.

dit verschil is ovegernes niet heel groot, maar wel aanwezig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rijst is het zaad van de plant. Het is gedroogd en het kaf en de zemel is eraf gehaald. Dit is de witte rijst die echter geen voedingsstoffen bevat en het zal dus met andere gerechten gegeten moeten worden. Je zult dus om enigszins voedingsstoffen binnen te krijgen zilvervliesrijst moeten nemen om tenminste vezels binnen te krijgen.

Noedels worden gemaakt van bloem, dit is meestal tarwe.
het deeg wordt gemaakt met natte ingrediënten zoals water en eieren. Ze hebben wat smering nodig en worden dan ook vaak geserveerd in kokend water als een soort van soep. Zij hebben dus wel voedingsstoffen.

De minste calorieën heeft dus rijst maar doordat je geen voedingsstoffen binnenkrijgt met alleen rijst is mie voedzamer, indien je verder geen groenten/vlees/vis bij de rijst of mie zou eten.

Omdat je er altijd iets bij eet als groenten enz.bepaalt het bijgerecht hoe gezond je eet. Rijst heeft minder calorieën en mie meer voedingswaarde, maar beiden zijn gezond als de bijgerechten dit ook zijn.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zilvervliesrijst herken je op het oog.
Hier in Duitsland is dat trouwens extreem moeilijk te krijgen en één van de producten die ik in Nederland moet halen. Dikke kans dat je in China e.o. ook voornamelijk de witte rijst ziet liggen.
amc
12 jaar geleden
Maddy@ Inderdaad! Het beste en gezondste is afwisseling in het eten. Zo krijg je van alle voedingstoffen iets binnen. Bij eenzijdige voeding heb je kans dat je van een bepaalde stof stelselmatig te weinig binnenkrijgt.
Die kans heb je minder met variatie. Aangezien in China de rijst over het algemeen de normale witte is, zou ik ook wat vaker afwisselen met mie.
amc
12 jaar geleden
Marleen; Je hebt toch ook in Duitsland natuurrijst met het vliesje er nog om? Het heeft daar de naam; Vollkorn,Braun-of Cargoreis. Als je ergens 'Rote Reis' ziet dan hoort die ook tot de natuurrijstsoorten met vliesje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naturreist ja ; stievensduur alleen. En wat bijzondere rijstsoorten. Sowieso zijn oosterse producten hier bijzonder mondjesmaat verkrijgbaar, en wat er is is heel duur, categorie delicatessen. Voor de gehele indonesische keuken ga ik dus toch nog maar braaf naar Nederlandse winkels / toko's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@amc: Noedels bevatten toch niet per definitie ei? En dan is het alleen tarwebloem en water, en tarwebloem is net zo goed geraffineerd als witte rijst, dus ook nutteloos. @Maddy: Volkoren rijst moet je wel kunnen herkennen, als je dat moeilijk vindt zou ik kijken naar welke rijst er grof en donker uitziet en een zo lang mogelijke kooktijd heeft. Ik verwacht dat je daarmee een redelijk grote kans hebt dat je een volkoren variant te pakken hebt, als ze die inderdaad hebben.
Chinees in Nederland staat bekend om witte rijst, maar als er 50 soorten zijn, zal er toch ook wel een volkoren variant bij zitten, hoop ik.