Hoe eet je netjes (zonder knoeien) in gezelschap?

Van mezelf ben ik een beetje onhandig. Vooral met eten knoei ik regelmatig. Ik eet al met een lepel in plaats van met mes en vork om de knoei kans zo klein mogelijk te houden. Het probleem zit hem duidelijk in mijn motoriek die niet heel goed ontwikkeld is. Nu voel ik me tijdens het eten in gezelschap nogal ongemakkelijk. Ik weet van mezelf dat ik nogal snel kan knoeien en hier schaam ik me voor. En dan eet ik al met servet op schoot. Het feit dat je tijdens etentjes met anderen ook praat terwijl je eet maakt het voor mij nog lastiger (aandacht verdelen vind ik erg lastig). Wat kan ik doen om me A: minder snel te knoeien en B: me tijdens maaltijden meer op mijn gemak te voelen?

3.2K
Castle
5 jaar geleden
Een klein ding dat kan helpen is om kleinere stukjes eten in je mond te doen. Hierdoor knoei je minder snel. Ook het voordeel is dat voordat je iets wilt zeggen een klein stukje sneller is doorgeslikt. Hopelijk helpt dit samen met de andere adviezen die al zijn gegeven.
AnnBoo8146
5 jaar geleden
Je bent duidelijk onzeker over het eten zonder te knoeien. Hierdoor kan het knoeien mogelijk juist verergeren. Want bij alles waar je onzeker over bent, hoe meer je erop let hoe erger het wordt.
Alle tips, die in de antwoorden en reacties zijn gegeven, zijn heel goed. En inderdaad het oefenen is belangrijk. Maar probeer ook te ontspannen. En onthoud daarbij, dat iedereen knoeit, zeker als het eten gezellig is. Dat jij meer knoeit, door jouw problemen met jouw motoriek, hoeft niet eens bij de anderen op te vallen.
Dus oefen en bouw daarmee niet alleen aan je vaardigheden, maar ook aan je zelfvertrouwen. Want door het zelfvertrouwen, ga je waarschijnlijk ook meer ontspannen aan tafel.
Heel veel succes en ik wens je veel supergezellige en ontspannen etentjes toe.

Antwoorden (2)

Thuis veel oefenen zowel alleen als met vrienden ivm conversatie.
Leren om het multi-tasken te beperken.
Als je uitgaat van een bord eten met mes en vork, een glas met inhoud en een servet in gezelschap, dan kan je om te beginnen langzaam eten en niet stressen. Niet aan mogelijke problemen denken zoals morsen of ernaast prikken bv. Wanneer iemand iets tegen je zegt leg je mes en vork neer, kauw je verder en slik je door. Veegt je mond af met je servet en dan pas reageer je, geef je antwoord.
Laat je niet opjagen. Door niemand, ook niet door jezelf omdat het langer duurt dan je wilt.
Wat je ter afwisseling ook kan doen is vriendelijk lachend knikken naar je tafelgezelschap en gewoon doorgaan met kauwen.

Probeer het je eigen te maken door het te oefenen, veel te doen, daar gaat het om. Als het 'gewoon' voor je is, is het niet bijzonder en zal je niet zo snel gestresst raken en vervolgens fouten maken. Bovendien knoeien door te snel eten is niet nodig en door een verkeerde beweging kan je voor zijn wellicht: minder op je vork nemen dus kleinere hapjes nemen.

Zoals met heel veel: gewoon oefenen en daardoor gaat het beter: oefening baart kunst. Nu je dit weet hoef je je geen zorgen te maken en kan je je meer op je gemak voelen.
Succes Zonnebloem!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ heel veel goede tips over eten in gezelschap. Hebben veel mensen iets aan!
Weet je wel waardoor jouw (fijne) motoriek niet goed ontwikkeld is?
Als ik jouw stukje lees, denk ik al snel aan dyspraxie. Zowel door de problemen met de motoriek als onhandigheid indien je meerdere dingen tegelijk doet.
Ongeveer 2% van de mensen heeft hier namelijk last van. Indien je dyspraxie googelt, moet je niet schrikken van de symptomen. Er wordt veel genoemd, terwijl je meestal maar van een paar punten last ondervindt.
Omdat je er zelf hinder van ondervindt, zou ik toch eens langs de huisarts gaan en dit bespreken. Stel dat je dit inderdaad hebt, kun je gericht werken aan probleempjes die je tegenkomt.
Zelf denk ik dat ergotherapie heel geschikt is voor jou (ongeacht dyspraxie de reden is). Ergotherapeuten zijn opgeleid om de motoriek te ontwikkelen/verfijnen dmv therapie/oefeningen. Zelfs op volwassen leeftijd.
Verder hebben zij veel tools om bijvoorbeeld het eten handiger te maken. Denk aan bestek met een dikkere greep.
Indien de motoriek verbetert, zit je lekkerder in je vel en neemt de spanning af.
Verder kun je bijvoorbeeld ook jouw lepel neerleggen en even stoppen met eten als je antwoordt. Wacht gewoon met het gesprek beginnen tot het bord leeg is.
En stel dat er een reden is voor jouw 'onhandigheid', gewoon zeggen wat er aan de hand is. Gevolgd door: "Als ik eet, luister ik alleen. Als ik klaar ben met eten, praat ik je weer de oren van het hoofd."
Succes!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ Prima: "Als ik eet, luister ik alleen. Als ik klaar ben met eten, praat ik je weer de oren van het hoofd."