Waarom hebben winkeliers geen eensluidende afspraken over de hoeveelheid vers vlees/gesneden vlees in cellofaanverpakking?

Doorsnee zie je nu b.v. 125 gram waar je eerst 100gram zag en dat veranderd weer wanneer de winkel overgaat naar een ander concern.

12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat zie je alleen als het voorgesneden vleeswaren van de versafdeling zijn. Komt het rechtstreeks uit de fabriek, dan zie je meestal pakjes van precies 100 of 200 gram.

Er worden geen afspraken over gemaakt, omdat het niet nodig is. Iedere supermarkt zal een eigen afweging maken, hoe hij op de meest handige manier zijn vleeswaren kan verkopen. Er zullen supermarkten zijn, die denken dat als mensen 100 gram nodig hebben, ze best bereid zijn om 125 gram te kopen en te betalen, en andere supermarkten zullen rekening houden met klanten die 125 gram te veel vinden. Dat zie je ook bij slagers. Als je een biefstukje van een ons vraagt, krijg je bij sommige slagers een biefstuk van 105 gram, en bij anderen een van 170 gram, terwijl een ervaren slager tot op 5 gram nauwkeurig kan snijden.

Zo zie je bij AH veel van die pakjes van 120 en 130 gram liggen, maar bij b.v. Jumbo liggen er naast die ruime hoeveelheden ook pakjes van 90 gram en zelfs van 50 gram. Het is bij de meeste supermarkten overigens mogelijk om iedere gewenste hoeveelheid te laten snijden. Als je 30 gram rookvlees wilt, is dat geen enkel probleem, en dan snijden ze dat ter plekke voor je, als ze een versafdeling hebben.