Worden (Nederlandse) aardbeien rood geverfd?

Ik heb bij de groentenboer Nederlandse aardbeien gekocht. Nu uit de kas, zomers uit de volle grond - maar steevast valt me op dat die aardbeien wel heeeeel erg rood zijn.

(Ze zijn wel altijd rijp - ik moet ze binnen twee dagen opeten, anders gaan ze rotten.)

Worden die aardbeien met kleurstoffen extra rood gemaakt, of zijn ze van zichzelf al zo rood?

Cryofiel
12 jaar geleden
4.7K
Ritsuka
12 jaar geleden
Ik zie het al voor me, iemand die 1 voor 1 de aardbeien in een potje rode verf doopt. Dan mag hij wel hard doorwerken :p
Cryofiel
12 jaar geleden
Ze worden gewassen - er zou kleurstof in het waswater kunnen zitten. Ze zouden ook besprenkeld kunnen worden met een kleurstof-spray. Het zou dus best kunnen, ik bedoel, technisch is het goed mogelijk. Of het daadwerkelijk wordt gedaan, daar gaat mijn vraag over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wacht, wat? :')
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga eens zelfs aardbeien telen..dan zul je het zelf zien ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben benieuwd of we het te horen krijgen dat we op een gegeven moment voedsel kopen wat puur genetische gemodificeerd is of dat dit gewoon geleidelijk gaat.

Het beste antwoord

Misschien verkopen ze bewust geen "onrijpe" aardbeien. Ik heb ook wel eens aardbeien gekocht bij een particulier (moestuintje). Deze gaf me ook puur rode aardbeien en de niet rode werden weggegooid. Deze zijn gewoon nog niet rijp.

Echter is het goed mogelijk dat ze rood worden geverfd, maar dit lijkt me sterk. Je zou dan het bovenste stukje (stukje groen) moeten afscheiden van de verf, en dat lijkt me te duur.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog een idee: Bedenk ook dat er heel veel is gespeeld met planten. Planten zijn heel vaak gekruist om "ideale" opvolgers te krijgen, dus bij aardbeien ook. Geen idee of je hier mee bekend bent, maar door verschillende soorten te "mixen" kun je planten krijgen met een "ideale" vrucht en deze dus gebruiken voor de kweek. Een soort van gedwongen evolutie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee,absoluut niet.
Eef aardbei is een teer product,dat met voorzichtigheid behandeld moet worden.
Het zou een verfbeurt niet eens overleven.
Het licht gewoon aan de soort.
Vroeger waren de kasaardbeien altijd wat lichter van kleur.
Tegenwoordig heeft men door te kruisen de kleur gewoon aangepast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zag in Amerika reusachtige aardbeien die rood-paars leken, toen dacht ik ook even aan een verfbadje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waren die genetisch gemanipuleerd?
Nee, aardbeien zijn van zichzelf zo rood.
De felle rode kleur heeft in de natuur een functie. Het produceren van voor dieren smakelijk vruchtvlees, barstensvol zaad, is voor de plant hèt middel om zich te vermeerderen.

Voor laag bij de grond verkerende dieren, zoals slangen, hangen de vruchten vlak boven de grond en voor vogels hangen ze hoog in de boom en vallen ze op door hun kleur. In ruil voor het verspreiden van het zaad krijgt het dier het zoete en sappige vruchtvlees als beloning.

De aardbei is zo'n vrucht. Na verloop van enkele weken begint de rijping. Het chlorofyl, de groene bladkleurstof die onder andere de aardbei haar onrijpe kleur geeft, wordt afgebroken. Door het afbraakproces wordt een rood pigment gevormd, dat de vrucht haar vuurrode kleur geeft. Een signaalkleur, die door menig dier wordt opgemerkt.

Daarnaast begint de vrucht een typische aardbeilucht uit te wasemen. Kortom: het zomerkoninkje is klaar voor consumptie, het zaad kan worden verspreid!