Hoe komt het dat we soms dingen niet lekker vinden ruiken maar toch lekker vinden smaken?

Men zegt toch wel eens: "proeven doe je ook met je neus.." Iets wat niet lekker ruikt vind men over het algemeen ook niet lekker smaken. Waarom zijn er dan toch die uitzonderingen?

bv - ik vind ananas vies ruiken maar ik vind het heerlijk om te eten of het sap te drinken.
- Erwtensoep ziet er vies uit, ruikt niet lekker maar smaakt me toch erg goed!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag, ben benieuwd naar de antwoorden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik eet graag Appenzeller kaas.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja mosterd bv.

Het beste antwoord

Proeven doe je bijna alleen maar met je neus. De receptoren op de tong kunnen maar 4 (of sommige menen 5) smaken beoordelen. De rest is allemaal reuk. Als de reukzenuw beschadigd dan is het met je smaak vrijwel gedaan.

Het feit dat je de ananas vies vind reuken, maar lekker vindt smaken komt o.a. doordat in de smaak ook het suiker zit, wat op de tong kan worden geproefd. Zoet is bijna altijd een positieve ervaring. En met ananas zit er ook nog zuur in, dat ook wordt geproefd en dus een intense smaakcombinatie geeft.

Bij erwtensoep noem je visuele herkenning en smaak/reuk door elkaar.

Er zijn dus m.i. vele factoren betrokken:

1. Zien in relatie tot eerdere ervaringen
2. Proeven in de mond van structuur en basissmaken
3. Ruiken doordat wat je eet ook in je neus terecht komt
4. Herinnering en alles wat je hersenenen er vervolgens mee doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel waardevol, Som, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gebruikt mijn tekst!!
Hoe flik je dat nou?
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar jij maakt geen spel/typfouten, dus ik heb het eerlijk niet gekopieerd ;o)

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat niet iedereen dat heeft.
Maar de meeste ouders zullen hun kinderen zo opvoeden dat ze altijd minimaal een paar hapjes moeten proeven van datgene wat ze voorgeschoteld krijgen. Zo leren ze te wennen aan verschillende smaken en verschillende soorten eten.
Als je gewend bent dit te doen zul je ook eerder openstaan voor onbekend voedsel. De link kleur/geur/smaak zul je dan niet meteen leggen, omdat je al van jongsaf aan gewend bent dat iets wat er niet lekker uitziet, toch lekker kan smaken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over smaak valt niet te twisten. Wel kan er worden gezegd dat geur en smaak zeer nauw met elkaar verbonden zijn. Wat wij smaak noemen is voor een groot deel geur. Onze tong kan alleen waarnemen of iets zoet, zuur, zout of bitter is, meer niet! Deze sensaties, samen met de geur bepalen de smaak. Dit is spijtig voor iemand met anosmie, een aandoening waarbij de reukwaarnemingen ontbreken. Zo iemand mist niet alleen zijn reukvermogen, maar kan dus ook niet zo goed proeven. En wat te denken van iemand met kakosmie, een aandoening waarbij alles smerig ruikt. Wil je meer weten over deze aandoeningen of over andere geurterreur, lees dan de leuke en interessante bijdrage van L.P. Huijsen, arts voor homeopathie en natuurgeneeswijze.

tekst: Frank van Marwijk.
© Bodycom Lichaamscommunicatie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat smaak uit emotie is opgemaakt.