Hoe worden varkens, koeien en kippen geslacht?

Krijgen ze eerst een verdoving? In hoe grote mate lijden de dieren? etc.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (5)

Elk dier krijgt afzonderlijk een verdoving voor dat ze gedood worden.

De mate van lijden is moeilijk vast te stellen, daar zijn ook behoorlijk wat maatschappelijke discussies over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens een leraar krijgen ze een stalenstang door hun kop dat gebeurt in een flits dus de dieren voelen er nix van
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In onderstaand filmpje een beetje uitleg over verschil tss ritueel slachten en verdooft slachten.

http://www.youtube.com/watch?v=WkqE3wNz0sA

Op een moslim-forum heb ik eens gelezen dat er eens metingen zijn gedaan kwa hersenactiviteit bij het slachten van dieren.

Het ritueel slachten , dus zonder verdoving, had minder hersenactiviteit dan bij slachten met verdoving.

Een joodse bron (faith answers en questions) zegt het volgende:

"De joodse rituele slacht - sjechieta - vindt onverdoofd plaats.

Maar dit betekent niet, dat joodse slacht door een halssnede dieronvriendelijk is.

Het Jodendom kent veel regels voor dierenwelzijn; zeer oude regels, die al 3320 jaar geleden in Israël gepraktiseerd werden, lang voordat de Europese beschaving ontstond.

Bijbelse mensenplichten en dierenrechten verbieden dieren pijn te doen en verplichten eerst dieren te voederen alvorens zelf aan tafel te gaan.
Dieren moeten rust krijgen op Sjabbat.
Men moet een dier uit zijn lijden verlossen.

De joodse slacht wordt uitgevoerd door hoogopgeleide en gekwalificeerde slachters; niet door particulieren of onervaren personen.

Hierop wordt scherp toegezien door het Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap.

De slacht gebeurt in het abattoir en niet thuis."

Maar het kan ook anders gebeuren.

vergelijk deze foto:

http://www.refdag.nl/opinie/partij_voor_de_dieren_misleidt_over_ritueel_slachten_1_522011
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor je uitgebreide antwoord. alleen deze zin vond ik apart: "Maar dit betekent niet, dat joodse slacht door een halssnede dieronvriendelijk is." ik zou het toch ook niet echt diervriendelijk willen noemen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is zo :-)), is letterlijk overgenomen van aangehaalde bron. :-)
Toevallig loop ik stage bij een bedrijf dat machines maakt voor de pluimveeslachterij. Ik zal mezelf dus hier op concentreren.

De techniek die momenteel veel wordt gebruikt is dat de kippen elektrisch worden "verlamd." Ze worden door een bak met water gehaald die onder stroom staan. Vervolgens wordt de keel doorgesneden en bloeden ze een geruime tijd uit.

Het blijkt dat het "stunnen" niet altijd perfect gaat met deze technologie en dus zijn er soms nog kippen half bij bewustzijn, die op het moment dat de keel wordt doorgesneden hun nek "optrekken."

Door dit fenomeen is er dus nog een x aantal personen nodig die achter deze machine staan en die de "foute" dodingen "corrigeren."

Ik denk dat vooral dit laatste laat zien dat ze toch soms wel lijden, helaas! Sinds kort is er een nieuwe techniek gevonden (stond ergens in de krant) om te "stunnen"

Mocht je meer informatie willen zou ik google raadplegen op bijv: Poultry Processing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
varkens en koeien schieten ze een pin in hun kop zodat ze meteen van de wereld zijn.

daarna worden ze opgehangen en snijd/steekt men de slagaderen door zodat het bloed eruit kan lopen (hierdoor lijkt het of de koe/varken nog leeft vanwege de samenstrekkingen van spieren)

de kip is echt het beroerdste af. de hangen ze op hun kop met de poten in de klem en dan snijden ze de keel door maar voordat ze hangen gebeurd er al zoveel met het dier. omdat het machinaal gebeurd in de fabrieken gaat er vaak wat mis en is er veel leed voor de kip.

ik heb er een filmpje van gevonden maar mjin maag draait er van om (bij ons op de boerderij en onze buren deden het toch een stuk diervriendelijker en had het beest niet zo te lijden als hier in het filmpje!!)

kijk het dus écht alleen als je niet van de kaart raakt bij het zien van dierenleed.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Varkens worden niet verdoofd met een schietmasker, deze worden verdoofd doormiddel van gas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik dacht altijd dat kippen ook eerst vergasd werden en daarna pas op de kop de machinerie in gaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry, ‘vergast’ natuurlijk ;)