Ik wil heel graag afvallen

Ik wil heel erg graag afvallen, ben veel te dik voor mijn leeftijd. En ik wil niet aan anorexia lijden. Maar ik mag van mijn moeder niet op dieet en zo. Dus ik zou het met oefeningen moeten doen. Hebben jullie een goede tip?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zal 14 of 15 zijn, gezien haar gebruikersnaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben 14 en ik ben ongeveer 1,70, gewicht rond de 72
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar na dat je, jeweetwel, bent geworden, groei je toch niet meer? En ik ben echt de dikste uit mijn klas, en ik ben ook vaak gepest...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft niet 'jeweetwel' te zeggen hoor, dat heet gewoon 'ongesteld'. Verder worden veel meisjes ergens tussen de 11 en 15 voor het eerst ongesteld en groeien ze nog steeds gerust door tot hun 18de.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, en Mayo: als je gewoon het gewicht houdt dat je nu hebt, heb je over een paar jaar een absoluut perfect gewicht, zélfs als je niet meer zou groeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook al bij een antwoord gezet, maar nogmaals: kijk eens op deze site van het Voedingscentrum, speciaal voor jongeren opgezet: http://www.lekkerbelangrijk.nl/index/main Je vindt daar testjes of je echt "te dik" bent en wat je dan kunt doen en je leert daar veel over gezond eten. Het kan niet genoeg benadrukt worden: nooit, NOOIT op eigen houtje gaan "lijnen". Je loopt echt risico op tekorten aan voedingsstoffen omdat je nog volop in de groei bent. Bovendien kun je je stofwisseling zodanig verpesten dat je later nog veel dikker wordt en moeilijk af kunt vallen. Dus NIET DOEN.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
okee, bedankt voor alle reacties mensen! Echt super! bedankt

Het beste antwoord

Je moeder heeft gelijk, meisjes van jouw leeftijd moeten niet op dieet en zo omdat de schade van afvallen (ook zonder anorexia!) veel groter kan zijn dan de schade van een beetje overgewicht.

Je zegt niet hoe lang en hoe zwaar je bent, alleen dat je volgens jezelf veel te dik voor je leeftijd bent. Daarom neem ik (ik hoop dat je het me niet kwalijk neemt) dat 'veel te dik' met een korreltje zout. Er komen vaker vragen van meiden van jouw leeftijd op GV die denken dat ze veel te dik zijn, en negen van de tien keer blijken ze objectief gezien niet eens een beetje overgewicht te hebben.

Vaak heeft dat ermee te maken dat ze vooral moeten wennen aan de nieuwe vorm die hun lichaam krijgt op die leeftijd: een vrouw is niet overal plat zoals een prepubermeisje, een vrouw heeft rondingen. Dat hóórt zo. Een vrouw heeft borsten, dijen, kuiten, heupen en een buikje waar allemaal wat vet op hóórt te zitten. De vrouwen die je ziet in tijdschriften en op tv die dat niet hebben, hebben meestal ernstig ondergewicht, en dat is erg ongezond. Je moet er dus vooral niet zo uit willen zien.

Denk je nog steeds dat je veel te dik bent, kijk dan eens in de link die ik in de bron heb gezet. Daar kun je je geslacht, leeftijd, lengte en gewicht invoeren en dan zie je meteen of je een gezond gewicht hebt.

Mocht je toch te zwaar zijn, raak dan niet in paniek. Het is op jouw leeftijd normaal om zo af en toe een beetje zwaar te zijn, waarna je in de lengte groeit en zo alles weer in evenwicht komt. Meestal is er ook niet meer voor nodig om op gewicht te komen dan een beetje minder te snoepen tot je naar je gewicht toe bent gegroeid.

Wat je ook doet, ga *niet* zelfstandig proberen af te vallen. Je lichaam is volop in ontwikkeling en heeft daar energie voor nodig. Denk je echt dat je moet afvallen, ga dan naar de huisarts, die kan samen met jou bekijken of je echt zoveel te zwaar bent en wat je daar dan op een veilige manier aan kan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de "bron" ontbreekt heb ik hier een goede link voor je: http://www.lekkerbelangrijk.nl/index/main Verder een dikke + voor je antwoord Suzy!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel, goede uitleg!

Andere antwoorden (4)

Allereerst vanwege je leeftijd is het niet verstandig om af te vallen zonder medische begeleiding, wat je wel kunt doen is op je voeding letten, begin met alles te verminderen, en koolzuurhoudende dranken te vervangen door water of minder calorie-arme drank.

Je moeder heeft gelijk, als tip kan ik je zeggen lijn niet op eigen houtje, sport en eet verstandig!

Veel succes en een gezond en slank 2011!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
minder eten, en meer bewegen, helpt altijd.
ik weet niet of je veel snoept, dat in ieder geval niet meer.
en de mac en van dit soort gelegenheden links laten liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer alles met suiker te laten staan (snoep en koek natuurlijk, maar ook frisdrank en vruchtensap). Drink water als je dorst hebt, geen light drankjes ofzo, en eet alleen gezonde tussendoortjes zoals een handje noten of wat fruit.
Vergeet niet te ontbijten, en verder kun je inderdaad wat oefeningen doen. Op die manier leef je gezond en val je af, als dat nodig zou zijn.
Maar misschien ben je helemaal niet te dik?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ook helpt is de hoeveelheden die je eet verminderen. Dus als je 's avonds normaal een heel groot bord volschept probeer dan volgende keer maar de helft daarvan te nemen (vooral dan minder vlees, aardappelen, rijst en saus. Groenten mag je wel zoveel eten als je wil als die niet onder de saus zitten tenminste). Verder zeker 3 hoofdmaaltijden per dag eten en 2 keer een stuk fruit of iets anders klein.