Is biologisch eten gezonder dan niet-biologisch? En is het ook milieuvriendelijker?

Thuis eten we zoveel mogelijk biologisch om bestrijdingsmiddelen en pesticiden te vermijden. Ook zitten er in biologisch voedsel geen schadelijke E-nummers, en dat is mij ook wat waard! Maar is deze vorm van voedselproductie nou beter voor het milieu? Ik hoor steeds vaker verhalen dat het niets uitmaakt. Dat het gezonder is geloof ik wel, of zijn er mensen die het tegendeel beweren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het eten van biologische voeding is inderdaad gezonder.

Of het milieutechnisch beter is worden grote vraagtekens bijgezet.

Om voor iedereen biologisch verantwoorde voeding op de tafel te krijgen is veel meer ruimte nodig, dit gaat dan ten kosten van de natuur die er nog is.

Dit is dan ook meteen het grote struikelblok.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja da's gezonder, al hebben we daar in NL niet zo heel veel van te vrezen: tenminste de gemiddelde levensduur stijgt met zo'n 3 jaar per decade.

En zeker milieuvriendelijker - da's veel zekerder dan het eerste punt. Mensen die zeggen dat het niets uitmaakt, hebben er of geen verstand van of het interesseert ze niks dat 't (leef)milieu naar de kloten gaat en denken teveel aan hun beurs i.p.v. aan de medemens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor je gezondheid maakt het veel meer uit wat je eet dan hoe het gemaakt is. Een krop sla uit de bio-industrie is gezonder dan vette biologische slagroom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, maar dat zegt niks over of er een gezondheidsverschil zit tussen vergelijkbare producten uit biologische en niet-biologische afkomst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat denk ik ook. Persoonlijk is het eten van bijvoorbeeld biologische kwark fijner dan 'normale' kwark. Het idee is gewoon prettiger.