Hoe lang moet ik zelfgemaakte patat voorbakken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
19.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je t moeten voorbakken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je patat in de winkel koopt is het ook voorgebakken (en daarna pas ingevroren)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is zodat je het korter in de frituur hoeft te doen,
Als je zelf patat maakt is het geen noodzaak.

Het beste antwoord

De eerste keer 5 à 6 minuten op 160° bakken, de tweede keer 180° totdat ze een mooie kleur hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk, dat is iets beter dan dat flutantwoord van daarnet (wat inmiddels verwijderd is)

Andere antwoorden (4)

in principe hoef je die niet voor te bakken. Je kunt meteen bakken tot dat ze gaar en bruin zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schil de aardappelen en snij ze met de hand in gelijkvormige frieten. Ze hoeven niet te dun te zijn: een ideale Belgische friet is 13 mm dik.

Was de frieten niet, want dan spoel je het zetmeel eraf.

Verhit het frietvet (bij voorkeur Ossewit) op 140°C.

Bak de frietjes een eerste keer, maar laat ze nog niet kleuren. (Hierbij pocheer je de aardappelstukjes.)

Laat de frietjes koud worden in een schaaltje metwat keukenpapier.

Verhit het frietvet vervolgens tot 180°C.

Bak de koude frieten nu goudbruin en knapperig.

Giet de frieten opnieuw in een schaal met wat keukenpapier, zodat ze even kunnen uitlekken. Strooi er naar smaak wat zout over
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In feite hoeft dat niet, zorg idd wel dat je ze goed schoonmaakt na het snijden om het zetmeel te verwijderen. Dit kan een zooitje geven met bakken namelijk. Je kan , als je ze dun houd, gewoon frituren en dan zijn ze lekker. Hoe dikker ze zijn hoe meer kans dat ze niet gaar zijn bij een normale baktijd.

Eet smakelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cook & Chemist adviseert wel voorbakken. Hier is het "hele" verhaal over frites bakken.
http://www.mergenmetz.nl/sf.mcgi?5826