Kan je meer aankomen (gewicht) dan wat je consumeert (eten & drinken)?

Stel een koek van 50g kan je daar 60g van aankomen bijvoorbeeld

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Een Nederlands gezegde: ieder pondje gaat door het mondje, berust op waarheid.
Je kunt dus niet aankomen van iets dat je niet genuttigd hebt.
Wat wel kan, is, dat je vocht vasthoudt door het gebruik van speciale medicijnen of een slecht werkend hart. Maar daarvoor zal je toch eerst dat vocht naar binnen gekregen moeten hebben.

Dus of het nou eten of drinken betreft, wat naar binnen gaat moet er of wel via de natuurlijke weg of via gebruikte energie weer uit. En wat er niet ingaat, zet ook in gewicht niet aan. Je wordt dus nooit dik van niks!!
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Gefeliciteerd! ;-))

Andere antwoorden (5)

Ja dit kan, ik weet niet heel goed hoe. Maar het kan zijn dat je vocht vasthoudt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
consumeert = koopt en dus niet eten ofzo en waarschijnlijk kan dit wel omdat je naar de koolhydraten moet kijken en niet naar het van iets het gaat om het verpercentage

Toegevoegd na 1 minuut:
vetpercentage bedoel ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gewicht van het voedsel is niet wat telt, maar de hoeveelheid calorieën.
Een internist zei mij ooit dat je als uitgangsregel kan nemen dat je bij 6000 extra kilocalorieën 1 kilo aankomt.
Zonnebloemolie levert volgens mijn bron 928 kcal per 100 gram.

Als je maaltijden dan precies de hoeveelheid calorieën leveren die je nodig hebt, en je gebruikt daarnaast nog een kilo zonnebloemolie, krijg je dus 9280 kcal teveel binnen, en zou je dus meer dan anderhalve kilo aankomen.
Dus als dat van die 6000 klopt, zou je in dit geval inderdaad meer in gewicht aankomen dan je in gewicht geconsumeerd hebt.

De hoeveelheid extra calorieën die zorgt voor 1 kilo aankomen verschilt natuurlijk per persoon, en is waarschijnlijk van allerlei factoren afhankelijk. Maar gemiddeld gesteld, zou dit dus wel moeten kunnen.

Toegevoegd na 10 minuten:
Het ligt overigens een beetje aan je vraag. Als je al het geconsumeerde bij elkaar optelt is het natuurlijk wel meer dan wat je aankomt; maar als je kijkt naar wat je éxtra consumeert, dan kan dat wel lichter zijn dan je gewichttoename. Dus het ligt eraan hoe je het bedoelde.

Als je het theoretisch bekijkt, en je alléén olie zou consumeren en verder niets, kan het in het eerste geval trouwens ook. Je zou dan als vrouw bijvoorbeeld een kilo olie kunnen consumeren, en dan gebruikt je lichaam de 2.000 kcal die je lichaam gewoon nodig heeft die dag, en dan hou je nog steeds 7.000 over, en dat levert meer dan een kilo lichaamsgewicht erbij.
Maar goed, dat is alleen theoretisch, op een dag niets anders consumeren dan olie en dan ook nog in zo'n belachelijke hoeveelheid, is natuurlijk niet haalbaar in de praktijk... En ik denk niet dat er veel ander voedsel is dat meer dan 8.000 kcal levert per kilo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oftewel, indigestie als gevolg van olie is ook een manier om af te vallen? :-) Maar een +1 want je vertelt wel een interessant verhaal, hoewel ietwat theoretisch.
Je komt aan als je meer calorieën naar binnen werkt dan je verbrandt. Dat mechanisme werkt niet met één voedingsmiddel of binnen een etmaal maar gedurende een langere periode. Concreet gezegd moet je zo'n koek van, stel 150 kilocalorieën, gedurende een aantal weken extra eten dan je aan brandstof per dag nodig hebt om meetbaar in gewicht aan te komen.

Toegevoegd na 4 minuten:
O ja, eiwitten en koolhydraten leveren 4 kilocalorieën per gram en vetten 9. Van de verhouding tussen die energieleverende stoffen hangt de impact van zo'n koek ook nog eens af. In de praktijk ben je natuurlijk niet zo aan het rekenen. Als je broek wat strakker gaat zitten dan de bedoeling is weet je dat je niet helemaal goed bezig bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Gewicht ontstaat niet uit lucht, je moet het echt eerst binnengekregen hebben.

Je kunt wel van een koek van 50gram, tijdelijk 60 gram aankomen als je er een glas water bij drinkt. Omdat de koolhydraten in de koek vocht vasthouden, kan er wat van het gedronken vocht tijdelijk uit je maag in je lichaamscellen 'getrokken' worden tot de koek opgenomen is.

Dat wat hierboven staat, klopt ook, dat een kilo 7000 kcal is en een kilo (geen liter) pure olie 9000. In theorie kun je dan dus meer dan een kilo ervan aankomen, maar nogmaals, eerst iets erbij drinken. Een kilo lichaamsvet bestaat namelijk voor een kwart uit water, en dat kan niet uit de olie gehaald worden.