Als er op een voedingsetiket natrium en "toegevoegd zout" apart vermeld staan, moet je dit dan nog optellen?

Op een voedingswebsite wordt Natrium/Sodium bijgehouden van alle producten die je eet, vandaar mijn vraag.
Op etiketten van AH producten zie ik deze altijd apart vermeld staan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Staat "toegevoegd zout" er als onderverdeling van "natrium"? Ik bedoel, net als bij vet, dat vaak wordt opgedeeld in verschillende soorten vetten. ZO ja, dan moet je het er niet bij optellen, maar is dat slechts een deel van het totale zoutgehalte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb op internet gekeken naar een voorbeeld, zie deze: http://www.flickr.com/photos/in10garage/4074848728/in/photostream/ Het staat los van elkaar genoemd, waardoor mijn verwarring ontstaan is.

Antwoorden (2)

Mij lijkt dat de waarde die op het voedingsetiket staat bepalend is voor de hoeveelheid natrium in een product.

Die waarde is de som van het natuurlijke natrium gehalte dat in het product aanwezig is, en het toegevoegde natrium.

Bijvoorbeeld:
Het natuurlijke natriumgehalte is 100 milligram per 100 gram
Het toegevoegde natrium is 500 milligram per 100 gram

Op het voedingsetiket staat dan dat het natriumgehalte 600 milligram per 100 gram bedraagt.
12 jaar geleden
Met natrium en zout wordt in feite hetzelfde bedoeld als het om voedingstoevoegingen dan wel van nature voorkomend zout gaat. Het apart vermelden van natrium/sodium en zout of het alleen vermelden van natrium/sodium is een truc om te verhullen hoeveel zout er in totaal in een voedingsproduct verwerkt is. Eén gram natrium (sodium in het Engels) is tweeënhalve gram keukenzout.

Bij suikers wordt dezelfde truc toegepast maar daar is veel meer creativiteit mogelijk vanwege de vele verschijningsvormen: suiker, melasse, glucose, dextrose, maltose, glucose-fructosestroop etc.