Mijn erwtensoep wordt bruin is dat normaal?

Tijdens het koken heb ik een AH erwtensoeppakket bijgevoegd. Vanaf dan verandert de kleur van groen in bruin. Is dat niet erg, kun je de soep gewoon eten?

Toegevoegd na 10 uur:
Hoe ik de soep heb gemaakt is belangrijk. Hier volgt de werkwijze.
Water met gewassen spliterwten met een diepgevroren karbonade aan de kook brengen. Kleur na 2 uur is groe.
Dan AH erwtensoeppakket erin en een half uur koken. Zout en peper en klaar zou je zeggen. In het laatst half uur ontstaat de bruine kleur.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7K
Ritsuka
9 jaar geleden
Bijgevoegd? Aan wat?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aan de gekookte erwten ien karbonade in water!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zitten er toevallig (voorgesneden) uien in het erwtensoeppakket?
Mijn ervaring is dat zulke uien in voorgesneden hutspot je eten bruin kunnen maken. Mogelijk is dat bij erwtensoep ok zo?
Reddie
9 jaar geleden
Het is mij nog nooit gebeurd met het erwtensoeppakket van AH.
Ik was de spliterwten nooit (overbodig) en gebruik geen diepgevroren karbonade, maar speklappen.
Maar met deze verschillen kan ik geen bruinkleuring verklaren.
Behalve dat de bodem wat aangebrand kan zijn.

Het beste antwoord

Als je de gebruikelijke receptuur gevolgd hebt ,kan het bruin worden van de soep niet van deze kant komen, dat gekookt vlees de soep bruin kleurt, is natuurlijk onzin.
Het enige dat ik kan bedenken is :
Het vlees is van te voren gebraden, zodat de bruine braadkleur invloed heeft.
De dikke bonenpuree op de bodem van de pan is lichtelijk aangebrand, wat kleur en smaakafwijking teweeg brengt.
De pan was niet goed schoon, wat kleurafwijking geeft.
De soep heeft door Maggi aroma of door donkere bouillonblokjes een bruinige kleur gekregen.
De soep is echter nog steeds eetbaar, maar kan in bepaalde toestand aangebrand smaken, en niet zo lekker meer zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De karbonaden "geven bruin af" door het ijzer uit de cellen. Maar echt bruin wordt je soep daar niet van.
Proef en oordeel. De gedroogde spliterwten kunnen (praktisch) niet bederven, en van (een beetje) proeven word je echt niet ziek.
Als je het lekker vindt, zou ik het gewoon eten.
Reddie