Zitten er nog vitamines in tomatenpuree?

ik vroeg me dat af omdat er net te weinig groenten in mijn pastasaus gaat. Kan ik mezelf geruststellen omdat ik er nog een blikje tomatenpuree door heen doe?

amigo
12 jaar geleden
12.5K

Het beste antwoord

Ik heb ooit gelezen dat er JUIST in verhitte tomaten erg veel gezonde stofjes zitten. Ik weet niet meer welke. Het ging dus om gebakken tomaten, tomatenpuree en tomatenketchup.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Er zitten vast nog wel wat vitamines in, maar van de andere kant, een dagje wat minder maakt je heus niet ineens ziek hoor, dat kan je lichaam echt wel aan.
Blikje doperwten kan ook wel door de saus als je vindt dat je echt groentes te weinig hebt
anneliez
12 jaar geleden
in tomaat zit veel vitamine. Dacht uit mijn hoofd vitamine K. Antioxidanten tegen o.a. De aanmaak cellen van kanker. Weet niet hoe het zit met tomatenpuree uit blik...maar ach...een dagje niet al te veel groente betekent morgen weer extra groente!! Eetsmakelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruik ipv tomatenpuree en blik gepelde tomaten en voeg aan de saus: gesnipperde ui en eventueel courgette, fijngesneden wortel, en knoflook toe.
Laat de saus inkoken en "prak" de tomaten fijn.
Peper, zout en verse basilicum erbij en je hebt een gezonde, goedkope saus.
Je kunt er natuurlijk ook gehakt of tonijn aan toevoegen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Tomatenpuree is overigens erg gezond:
Tomaten zijn erg gezond! Uw lichaam neemt Lycopeen (een belangrijke stof in de tomaat)
gemakkelijker op uit Tomatenpuree dan uit verse tomaten!

Lycopeen is een anti-oxydant, zoals ook vitamine C. Lycopeen lijkt een beschermende invloed
te hebben op verschillende vormen van kanker!

Drink daarom Tomatensap uit Tomaten Puree!
Hieronder een erg eenvoudig en goedkoop om te bereiden recept:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
ha ha leuk idee maar DAT had ik nou allemaal niet in huis, en/of gedeeltelijk geen zin/tijd het klein te snijden, VANDAAR de vraag
Jahoor, tomatenpuree zijn gecontreerde tomaten. Er zitten gezonde stofjes in zoals lycopeen. Echte groenten zijn toch meestal beter omdat daar ook veel vezels in zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In 100 gram geconcentreerde tomatenpuree zit nog ongeveer 30 mg vitamine C (plus wat a- en b-vitamines).
In 100 gram tomaat maar 24, maar dat is dan ook voornamelijk water. In zo'n blikje gaan heel wat tomaten.

Je gebruikt echter absoluut geen 100 gram tomatenpuree voor een maaltijd en er moet natuurlijk veel meer groente door dan alleen wat tomaten. Pasta eet je dan ook idealiter in combinatie met en salade.

Dus nee, ondanks de paar vitamientjes en de uitspraak van Ronald Reagan, ketchup (en ook tomatenpuree) is géén groente, en ook geen vervanging. Kwaad kan het echter zeker niet, want er zitten nog meer goede stoffen in. Gewoon lekker toevoegen dus, en er een komkommertje bij schaven ofzo; smaakt prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor de aangehaalde Reagan
Het is beslist niet zo, dat je van 1x weinig vitamines te consumeren al gelijk scheurbuik krijgt.
Maar als het je geweten sust, kun je die puree er rustig bij in doen,er zal altijd in gepureerde tomaten wat vitamientjes overblijven, maar uiteraard niet zo veel, als in verse natuurlijk.