Ik gebruik likeur alleen om te koken. Kan ik deze ook invriezen in blokjes?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
1.9K
anneliez
10 jaar geleden
je hebt verschillende likeuren ook in miniflesjes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het bederft niet, dus bespaar je de moeite, zou ik zeggen...

Het beste antwoord

Ja, je kunt likeuren invriezen. Het percentage alcohol is echter belangrijk voor de vriestemperatuur. Alcohol heeft een lager vriespunt dan de andere bestanddelen in het mengsel. Het is dus de vraag of er voldoende 'andere' bestanddelen zijn die de alcohol inkapselen en daarmee het geheel in een vaste stof veranderen.

Qua procenten lopen likorettes tot ongeveer 15%. Daarna krijg je de likeuren en die lopen op tot 71%

Toegevoegd na 2 minuten:
In drank zit overigens geen 'echte' alcohol, maar ethanol. Dit is het niet-giftige bestanddeel. Dit heeft een vriespunt van -114. Vandaar dat het aantal procenten en de vriestemperatuur van jouw vriezer een belangrijke rol spelen ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je dat wilt doen om het goed te houden, dat hoeft niet, likeur bederft niet.
Aan de andere kant, als je het in blokjes wilt invriezen moet je dat vooral doen, het kan geen kwaad. Alleen lukt het je waarschijnlijk niet, er is een grote kans dat je vriezer niet koud genoeg wordt daarvoor.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een zuivere 20% ethanol oplossing bevriest bij -9 graden Celsius, dus met de meeste likeuren zou het moeten lukken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Meeste likeuren zijn toch 30% dacht ik.??