Zijn oliebollen slechter dan een boterham met kaas?

En dan bedoel ik dus qua vet...

Bij ons staat de oliebollenkraam er nu weer doorlopend.
Ik moet er minimaal 4 keer per dag langs, voor iemand die dol is op zo'n lekkere warme oliebol, weinig zelfdicipline heeft wbt lekkere dingen en die nodig op dieet moet (echt serieus overgewicht). Nu zei een collega dat ik beter een oliebol kan eten dan een bruine boterham met kaas als het op vet aankomt. klopt dit?

Voor de duidelijkheid, ik ben absoluut niet van plan om mijn broodtrommeltje te vullen met oliebollen ipv brood maar zo af en toe een lekker oliebolletje, of twee, hooguit 3... kan ik dat verrekenen? Ik zie door de bomen het bos niet meer, iedereen zegt wat anders over eten, vetten en lightproducten en weet ik wat...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Qua vet heeft 'ie een beetje gelijk. Kaas bevat behoorlijk wat vet. Vetpercentages kun je op Wikipedia vinden. Zo bevat zelfs 20+ kaas al 11% vet, terwijl 40+ kaas 23% bevat:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kaas#Kaassoorten_per_vetpercentage

Een oliebol daarentegen bevat zo'n 7,5% vet:

http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?g=75&id=565 (oliebol van 75g)

Maar een plak kaas van 20g is ongeveer 3x zo licht als een oliebol van 75g, dus qua vetpercentage is een oliebol ongeveer gelijk aan 40+ kaas.

Gaan we even verder kijken dan onze neus lang is, dan nemen we er ook de voedingswaardes van kaas bij:

http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?g=20&id=1241 (plak kaas van 20g)

En dan zie je dat de ene keer een oliebol beter scoort voor een specifiek mineraal of vitamine, de andere keer kaas. Zo bevat een oliebol vele malen meer ijzer en kalium dan kaas en scoort het bij praktisch elke vitamine beter dan kaas!

Om eerlijk te vergelijk, kaas doe je op brood, dus moet je daar ook de voedingswaarden ervan bijnemen:

http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?g=40&id=215

Dan scoort een boterham met kaas op enkele punten beter dan een oliebol, maar op veel punten scoort de oliebol beter, als ik 't zo optel. Deze combinatie levert ook nog eens het voordeel op dat een oliebol de helft aan zout bevat van een boterham met kaas. Ook is hierdoor het vetgehalte van een oliebol weer iets lager dan die van kaas.

Lang leve de oliebol! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jeetje, wat een geweldig en uitgebreid antwoord... dikke plus hiervoor uiteraard... Nou, dan kan ik in elk geval een keer per week met een gerust hart 2 oliebollen eten =)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom dan niet gewoon 1? In de strijd tegen overgewicht is minderen het allerbelangrijkst. Geniet dubbel van die ene oliebol in de wetenschap dat je niet 320 (=16% van je dagelijkse behoefte aan energie), maar de helft daarvan eet.

Andere antwoorden (3)

Ben je mal, niets is slechter of beter.
Als jij s morgens gewoon een ontbijtje neemt, s middags een lunche en s avonds een diner, mag je best tussendoor 2 oliebollen eten.

Je geeft aan dat je bang bent teveel oliebollen te eten omdat je mogelijk bang bent dat je zelfdiscipline verstoord wordt, dan raad ik je aan om lekker de oliebollenkraam de oliebollenkraam te laten en lekker door te fietsen.
Dus geen oliebollen te eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad zo dat er minder calorieën zitten in een goed gebakken oliebol, maar.... als het op alle andere voedingsstoffen aankomt zitten er in een oliebol niet zoveel goede dingen. In tegenstelling tot een volkoren boterham met kaas. Neem alleen al vezels, die vind je in een oliebol niet veel terug. Ook verschillende vitamines en mineralen vind je meer in een boterham met kaas.

Maar het allerbelangrijkste is dat een oliebol je honger niet stilt en dat je al vrij snel zin hebt in weer een oliebol. Een volkoren boterham met kaas is veel voedzamer en zorgt ervoor dat je langere tijd geen honger hebt. En dus niet eet en niet aankomt.

Als je af wilt vallen is dit misschien een tip: gebruik de oliebollenkraam als positieve beloning als je de hele dag geen andere ongezonde dingen gegeten hebt. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben benieuwd waar jij de info over vitamines en mineralen vandaan haalt, want toen ik ging zoeken, bleek het omgekeerde juist waar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk. Er zit meer in een oliebol dan ik dacht. Mooie site trouwens die je citeert! Een oliebol bevat alleen wel meer calorieen dan een boterham met kaas, dat had ik dan weer niet gedacht.
In een oliebol zitten weinig voedingsstoffen : hooguit de rozijnen, want verder is het een gefrituurde bal meel en gist met een laag suiker (ultra-geraffineerd, want poedersuiker...)
Een boterham met kaas heeft eiwitten, calcium en in het geval van volkorenboterham alle voedingsmiddelen van goede granen.

Hoe vet een oliebol is, hangt af van de temperatuur van het vet : als die een beetje aan de lage kant is, zuigt een oliebol zich voller met vet, dan dat hij gelijk dichtschroeit.

Maar je lichaam 'kan' duidelijk meer met een boterham met kaas dan met een oliebol. Vanuit dat standpunt ben ik het dus niet met je collega eens.

Maar jezelf één keer per dag 'belonen' met een oliebol, waar je met kleine hapjes en je ogen dicht intens van staat te genieten, kán, als het je enige 'zonde' is in je strijd tegen je overgewicht. Als je dan verder maar wel zorgt, dat je voeding- en vitaminerijke levensmiddelen eet. En misschien de ultra-lange weg fietst naar je dagelijkse 'beloning' toe. Of nóg beter : er te voet heengaan : een wandeling van een half uur doet meer voor je lijn dan er tóch al langsfietsen. Succes, en geniet!!!

Toegevoegd na 2 uur:
Voor de 2e keer binnen 24 uur zit ik gelijktijdig met een gelijkgestemde ziel te typen, en verschijnen er dus twee bijna identieke antwoorden onder elkaar..... ;-)))