Waarom zit er water in ham?

Toegevoegd na 47 seconden:
Het staat namelijk bij de "ingredienten" op de verpakking..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Het zit ook in de kwaliteit van de ham. Koop jij je ham bij een goede slager zal er geen water in zitten.
De ham in de supermarkt bevat vaak wel water gewoon omdat dat geld oplevert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

1 reden is dat water in dit geval een paar euro per ons oplevert :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha ja als je het zo bekijkt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een paar euro per ons? 1 ons ham is van zichzelf al net een euro haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Adrie bedoelt m.i. dat het WATER op die manier een paar euro per ons WATER oplevert, dus niet per ons ham.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt vaak water toegevoegd aan ham van de supermarkt. De smoes is dat het vlees daar malser van wordt, maar het gebeurt vooral om de reden die AdrieK noemt: meer geld verdienen. Kipfilet is hetzelfde verhaal. Koop eens achterham bij de goede slager en je merkt het verschil. De ham van de supermarkt bestaat uit nattige, kleffe lapjes, die van de slager is een stuk steviger, droger en vooral lekkerder.
Daardoor wordt het zwaarder en kan het bedrijf er meer geld voor vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In alles wat je kunt eten zit water, anders zou het wel een hele droge hap worden...

Toegevoegd na 3 minuten:
Plus, als ze geen water toe zouden voegen in het bereidingsproces (garen enzo) dan zou je gewoon gerookt varkensvlees krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar je kunt toch ook een dier slachten en daar het vlees van bereiden zonder er water aan toe te voege?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, kan best, maar in dit geval moet het ook houdbaar zijn. Denk maar eens aan het bakken van een biefstuk... als je die gebakken hebt is hij een stuk droger dan voor het bakken, laat hem dan nog een dagje liggen en hij is helemaal stug geworden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik eet geen vlees, maar na het bakken van een biefstuk zou ik deze gelijk opeten.
Ik neem aan de gekookte ham? Zoals de naam al zegt, hij is gekookt, daardoor komt er ook water binnen. Ook al gezegd, anders wordt het een droge hap. Je hebt ook de sappen van het vlees, dat is vermengd met water om de houdbaarheid wat beter te houden als het stuk vlees nog in de verpakking zit. Daarom is het vlees eenmaal uit de verpakking minder lang houdbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij krijg je een + hoor Ytje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Danku :) Iemand het lef om de min uit te leggen =D ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk om dezelfde reden als dat ik een - kreeg...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk iemand die er niet tegen kan dat wij nuttige antwoorden geven haha, ook een plus van mij voor jou ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha, dank je. Ja, stel je voor zeg dat de antwoorden nuttig gaan worden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha ja inderdaad..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja van mij krijg je een min. Er wordt hier een geheel nieuwe natuurlijk proces omschreven. Door het kapot koken van vleescellen komt er water bij het product!!!!! Weet je overigens hoe de ham gekookt wordt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uhm ja..zoals jij al beschrijft, maar wat geeft dan een min aan mijn antwoord? Ik hebt niet gezegd of er natuurlijk of onnatuurlijk water binnenkomt toch? Jij zegt precies hetzelfde als mij, alleen in dat wat chiquere woorden..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze regel; "hij is gekookt, daardoor komt er ook water binnen. " Dat is onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ohja, ik had het in chiquere woorden moeten zetten..:\
Daarbij, was de vraag helemaal niet HOE het water er in komt, maar waarom..dus, nutteloze discussie
Het water in gekookte ham wordt er in gebracht in de vorm van pekel.

Het inbrengen van water heeft een tweeledige werking.

Als eerste om het zout goed over het vlees te verdelen.

ten tweede; tijdens het koken van de ham vleescellen stuk springen en er vocht verloren gaat, om van de ham geen taaie droge hap te maken wordt er voor het koken al water aan toegevoegd, dit wordt gebonden door het zout en een bewerking waardoor de vleeseiwitten geactiveerd worden.

Zo krijgen we een lekker plakje vlees op een sneetje brood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe weet je dit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien ooit is gewerkt bij of als slager, wie zal het zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huh? Heb je dat dan gedaan of niet?