Waarom is kiwi en zuivel (yoghurt) geen goede combinatie voor het lichaam?

Toegevoegd na 3 minuten:
wat kan er gebeuren als je het toch eet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
35.1K

Antwoorden (5)

dat ligt aan de verschillende zuuren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bepaalde enzymen van kiwi reageren met bepaalde zaken in zuivel waardoor er bittere stoffen ontstaan.

Indien men de kiwi vlak voor de consumptie toevoegd of indien men de kiwi blancheert (b.v. voor het maken van kiwi-ijs) is de combinatie kiwi + zuivel wel mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle enzymen bij elkaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan, maar als je rauwe kiwi’s gebruikt in een bereiding met een melkproduct of met gelatine, moet je je gerecht heel snel consumeren. Wil je de bereiding eventjes kunnen bewaren, dan moet je de kiwi koken voor je hem verwerkt.

Waarom een rauwe kiwi en melkproducten weinig compatibel zijn? In kiwi zit een speciaal enzym, actinidine, dat eiwitten splitst en oplost. Als je de kiwi bij eiwitrijke producten voegt, dan beginnen die af te breken. Dat verklaart waarom je kiwimilkshake gaat schiften als je hem te lang laat staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je kiwi in bijv. melk doet zul je zien dat het gaat schiften. dit komt door het zuur in de kiwi. melk is daarentegen een base. er onstaat dan een zuur-base reactie. deze reactie zou dan in het lichaam plaatsvinden. waarom dit niet goed is zou ik eerlijk gezegd niet weten, maar dit is wel wat er gebeurt.