Kun je dood gaan van zoetheid?

Iemand zei mij vorige week:
Als je een theelepel aspartaam in de thee doet, dan ga je dood van de zoetheid omdat aspartaam 300x zoeter is dan suiker.
Is dit waar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ceria, dat doet me sterk denken aan een antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aspartaam is vergif!! dat is het zowiezo, maar je hebt er wel meerdere hoeveel heden van nodig om er echt dood aan te gaan, maar je kan er goed ziek van worden. Het zit trouwens in alle light producten. Zoek maar eens op google op!! Als je het leest gebruik je nooit meer light producten (ik niet tenminste :P)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je internet leest durf je helemaal niets meer te eten. Wat een onzin allemaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blietz: meningen verschillen, je hebt gelijk dat eigenlijk alles wat we eten en drinken niet meer zo is zoals het hoort te zijn, maar de verhalen (ook van dichtbij) over te veel aspartaam word ik toch echt niet goed van en gebruik dus gewoon geen light producten meer :) kan geen kwaad toch ??
Ritsuka
12 jaar geleden
Je valt echt niet spontaan neer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat kan net zo weinig kwaad als met mate light-producten nemen, maargoed. Heeft er trouwens niets mee te maken of 'eten en drinken niet meer is zoals het hoort te zijn.' Alles is vergif, als je er maar genoeg van neemt.
Cryofiel
12 jaar geleden
@chelsea, het gaat niet om meningen, het gaat om feiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruik al een paar jaar dagelijks kunstmatige zoetstoffen.
Alle soorten.
En best veel.
Het is niet zo gezond,maar je gaat er dus niet dood van.
Laat jij je alles aanpraten?
Echt rare vraag hoor.

Antwoorden (3)

Nee hoor, klinkklare onzin.

Toegevoegd na 1 minuut:
Van een theelepel aspartaam ga je echt niet dood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom niet dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie antwoord van SadBunny + reacties.
Nee, tuurlijk niet. Hij/zij wilde alleen in overdrijvende zin aangeven dat een theelepel aspartaam heel erg zoet is.
Utrecht
12 jaar geleden
Wacht even! Er worden hier in de antwoorden zo te zien twee zaken verward! Je hebt de stof aspartaam, en je hebt de zoetstof op basis van aspartaam. De stof aspartaam is heel krachtig, daarom stoppen ze heel veel vulmiddel erbij. Dus een theelepel zoetstof-op-basis-van-aspartaam bevat in feite maar héél weinig echt aspartaam, en heel veel onschuldig vulmiddel.

De meeste reacties hier zijn nogal heftig en bevooroordeeld, maar laten we eens even serieus aan de slag gaan!

Overigens is aspartaam ongeveer 160 tot 200 x "zoeter" dan suiker. (Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Aspartaam ) Daarom vullen ze het aan met 99% vulmiddel of zo. Maar dat is niet zo spannend - de vraag was hoe ziek je van een theelepel aspartaam wordt. Laten we dan dus aannemen dat je een theelepel PURE aspartaam bedoelt, en niet een theelepel van van dat Candarel poeder want daar gooi ik er meerdere per dag van in mijn koffie en ik leef nog steeds ;)

Nou even informatie bekijken en zelf nadenken:

De aanvaarde concentratie van aspartaam, en dan aanvaard als in 'kan nog, volgens de Food and Drug Administration (FDA) van Amerika zonder gezondheidsproblemen' is, volgens die wiki link, 50 mg (miligram, dus een duizendste gram) per kg lichaamsgewicht. Dus zeg dat je 80 kilo weegt, dan mag je 50 mg x 80 = 4000 mg hebben voordat het ongezond wordt. Dat is dus 4 gram. Een theelepel is (ook even moeten googlen want ik ben geen keukenprins) ongeveer 5 gram. Dus als je een theelepel PURE aspartaam zou wegwerken zou je een flinke aspartaam-oplawaai krijgen, die een klein stukje over de "niet ongezond" drempel heen zit zoals bepaald door de FDA.

Dus samenvattend: nee, het is volgens de Voedsel en Waren Autoriteit van Amerika net niet gezond om een theelepel PURE aspartaam tegelijk weg te werken, maar veel kwaad zal het ook niet kunnen.

Waar een beetje logisch redeneren en een tweetal gerichte google searches al niet goed voor is! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar is het goed voor dan? Je komt op dezelfde conclusie als bovenstaande antwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar dan wel met een weloverdachte redenering op basis van een aantal steekhoudende instrumenten in plaats van willekeurig in de lucht schieten en zo maar wat te roepen... ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bovendien heeft er op deze manier in ieder geval één iemand een kwartiertje lol gehad van nadenken over aspartaam en dat ben ik ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoho, wie zegt dat ik zomaar wat geroepen heb? Uiteraard heb ik er zelf ook een kleine berekening op losgelaten, alleen dan op basis op LD50, i.p.v. ADI. Ik had alleen geen zin om de hele berekening uit te typen, omdat het toch niet echt van belang is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind een antwoord zonder onderbouwing persoonlijk een stuk minder waard dan een antwoord met onderbouwing. Een opmerking zonder onderbouwing erbij is toch echt 9 van de 10 keer eerder te wantrouwen dan te vertrouwen. Zie de gemiddelde reclame ;) Niet dat onderbouwingen altijd goed zijn, verre van, maar ze zijn in ieder geval een stuk beter te beoordelen... :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch zou ik blij zijn met een berekening Bliets
Ieder argument om die betweter tegen te spreken kan ik gebruiken ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een antwoord zonder onderbouwing is misschien minder waard, maar niet minder waar.
Nee, ik begrijp je standpunt, ik heb ook niet ontkent dat een antwoord met onderbouwing overtuigender overkomt dan een antwoord zonder onderbouwing. Ik stootte mij echter aan de opmerking "zo maar wat roepen."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee... Misschien is de LD50 een betere maatstaf voor de kans om er ook echt aan dood te gaan dan de ADI, dat geef ik je ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ADI is 40mg/kg las ik ergens, is de LD50 ook vastgesteld, bijvoorbeeld met dierproeven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En, okee2, misschien oordeelde ik te snel met "zo maar wat roepen", maar ik had het ook eigenlijk vooral over de overdreven heftige reacties op de vraag zelf ("aspartaam is vergif!") en niet over de reeds gegeven antwoorden. Maar dat had ik er dan misschien even bij moeten zeggen. Aan de andere kant had jij ook als antwoord kunnen schrijven iets van "Nee hoor, klinkklare onzin. Gezien de LD50 van aspartaam ga je van een theelepel aspartaam echt niet dood." Dan had het een stuk overtuigender geklonken :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mlodewijk ja, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Aspartaam en zoek op "ld50" :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De LD50 van aspartaam is getest op ratten. Het resultaat was >10000 mg/kg. Hieruit concludeerde ik dat een theelepeltje niet dodelijk is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aspartaam
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah okee, ik zat volgens mij op de engelstalige versie van dat artikel te lezen, daar kon ik het niet vinden. Lekker is dat, als je dat 1 op 1 kunt overnemen van ratten naar mensen mag ik dus wel een aardig mok vol van dat spul ineens consumeren om een goede kans te maken eraan te overlijden, dat plaatst dingen in een aardig perspectief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dan te bedenken dat een glas Cola Light, dat nogal bekend staat om haar hoge mate aan aspartaam, slechts 0.05 gram aspartaam bevat. Waar praten we over?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mlodewijk -> precies :) dan zou namelijk, uitgaande van 10.000 mg precies (en dan dus nog niet eens "groter dan", bedoel ik) een persoon van 80 kilo dus pas bij een theelepeltje of minimaal 1600 een kans van 50% maken om eraan te overlijden. Maar als je mij acht kilo aspartaam door een slagroomspuit in mijn slokdarm perst denk ik dat ik wel van meer zaken last zou krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10000mg is toch 10 gram, dan kom ik op 10 gram x 80 kilogram lichaamsgewicht en dus op 800 gram, maar dat lijkt me ook al lang niet lekker meer. Waar we over praten, puur vergif dus ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ehm, ik denk al, dat klopt natuurlijk nooit. Ik vond 8 kilo al wel héél erg veel - zo te zien vergiste ik me een factortje tien. minstens 10 gram per kilo lichaamsgewicht is LD50, dus 80 kilo heeft 800 gram nodig voor LD50. Okee, een melkpak bijna vol met dat pure spul dan. Nou, dat klok ik ook zo maar niet even weg hoor ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na een theelepeltje heb je er wel genoeg van!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind een losse theelepel van dat Candarel spul al niet te vreten :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In dat spul zit, volgens het etiket, 97% maltodextrine neutraal vulmiddel en 2.5% aspartaam. Dan blijft er 0.5% onverklaard over na het lezen van de ingredienten. Dat zal dan wel het kaliumdichromaat zijn waardoor je van een theelepel alsnog doodgaat :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:) ik vermoed eerder het een of andere antiklontermiddel dat voorkomt dat je het binnen de kortste keren niet meer kunt gebruiken. Maar ik vind de smaak van die kunstmatige zoetstoffen over het algemeen niet aangenaam, ik geloof niet zo in de verhalen over kanker en zo, maar in vind dingen waar het niet inzit gewoon lekkerder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke plus. GV is een kenniswebsite en beargumenteerde antwoorden zijn wat mij betreft kennisvermeerderend. In zeker zin is pure suiker (en dan niet een theelepel) - denk ik - nog gevaarlijker dan aspartaam. Hoe zoet iets smaakt heeft te maken met perceptie (door de receptoren). Suiker is niet slecht vanwege de zoetigheid, maar het kan de osmotische waarde in het bloed ernstig beïnvloeden. Daarom wordt het ook snel verwijderd en opgeslagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik dit antwoord een plus kon geven, zou ik dat gedaan hebben. Dit is één van de best beredeneerde antwoorden die ik heb gezien!