Kun je dood gaan van zoetheid?

Iemand zei mij vorige week:
Als je een theelepel aspartaam in de thee doet, dan ga je dood van de zoetheid omdat aspartaam 300x zoeter is dan suiker.
Is dit waar?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee hoor, klinkklare onzin. Toegevoegd na 1 minuut: Van een theelepel aspartaam ga je echt niet dood.

Nee, tuurlijk niet. Hij/zij wilde alleen in overdrijvende zin aangeven dat een theelepel aspartaam heel erg zoet is.

Wacht even! Er worden hier in de antwoorden zo te zien twee zaken verward! Je hebt de stof aspartaam, en je hebt de zoetstof op basis van aspartaam. De stof aspartaam is heel krachtig, daarom stoppen ze heel veel vulmiddel erbij. Dus een theelepel zoetstof-op-basis-van-aspartaam bevat in feite maar héél weinig echt aspartaam, en heel veel onschuldig vulmiddel. De meeste reacties hier zijn nogal heftig en bevooroordeeld, maar laten we eens even serieus aan de slag gaan! Overigens is aspartaam ongeveer 160 tot 200 x "zoeter" dan suiker. (Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Aspartaam ) Daarom vullen ze het aan met 99% vulmiddel of zo. Maar dat is niet zo spannend - de vraag was hoe ziek je van een theelepel aspartaam wordt. Laten we dan dus aannemen dat je een theelepel PURE aspartaam bedoelt, en niet een theelepel van van dat Candarel poeder want daar gooi ik er meerdere per dag van in mijn koffie en ik leef nog steeds ;) Nou even informatie bekijken en zelf nadenken: De aanvaarde concentratie van aspartaam, en dan aanvaard als in 'kan nog, volgens de Food and Drug Administration (FDA) van Amerika zonder gezondheidsproblemen' is, volgens die wiki link, 50 mg (miligram, dus een duizendste gram) per kg lichaamsgewicht. Dus zeg dat je 80 kilo weegt, dan mag je 50 mg x 80 = 4000 mg hebben voordat het ongezond wordt. Dat is dus 4 gram. Een theelepel is (ook even moeten googlen want ik ben geen keukenprins) ongeveer 5 gram. Dus als je een theelepel PURE aspartaam zou wegwerken zou je een flinke aspartaam-oplawaai krijgen, die een klein stukje over de "niet ongezond" drempel heen zit zoals bepaald door de FDA. Dus samenvattend: nee, het is volgens de Voedsel en Waren Autoriteit van Amerika net niet gezond om een theelepel PURE aspartaam tegelijk weg te werken, maar veel kwaad zal het ook niet kunnen. Waar een beetje logisch redeneren en een tweetal gerichte google searches al niet goed voor is! ;)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100