kun je alcohol damp snuiven en dronken worden?

omdat ik deze vraag las, zie link:
http://www.goeievraag.nl/vraag/sneller-dronken-rietje-drinkt.37526
dacht ik, kun je dan niet een glas warme gulhwein neerzetten en daarmet je had boven dan een soort afdakje maken en dan af en toe in ademen, en dan dronken / aangeschoten worden?
dus dronken worden van alcohol damp zonder werkelijk te drinken

Toegevoegd na 10 minuten:
ik neem gulwein als voorbeeld omdat dit warm gedronken kan worden, weet niet of koude alcoholische draken meer effect hebben of juist minder, en of dus uberhaupt drinken kan wrorden van damp..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
14.2K

Antwoorden (5)

Jah hoor dat kan zeker. Maar dan ligt het wel aan de hoeveelheid. Ik heb eens een medewerker bij de Albertheijn weggestuurd zien worden omdat ze dronken werd door eenn stapel kratten bier die waren omgevallen en die zei dan moest opvegen. bij gluhwein weet ik het niet zo zeker maar het ligt dan aan de hoeveelheid alcohol neem ik aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zekers kan dit, er is zelfs wetenschappelijk onderzoek naar verricht.
Het filmpje daar van kon ik zo 1 2 3 niet weer vinden maar staat wel op het net.
Op YT staan ook een paar filmpjes van amateurs die dit proberen, echter zijn deze bij lange na niet zo mooi als het wetenschappelijke filmpje hier over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat kan niet. Als je Glühwein even laat staan, dan verdampt de alcohol al, dus die adem je zeker niet in, voordat het drankje zo ver is afgekoeld dat je het kunt drinken. Als je met dronken worden bedoelt vrolijk en gezellig zijn, dan moet ik je teleurstellen. Van de geur van alcohol word je hooguit misselijk en beroerd, maar zeker niet gezellig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van Glühwein zal het niet gauw lukken maar het kan zeer zeker! Zo is er een speciale cognac die niet eens gedronken mag worden maar waaraan je alleen mag ruiken. Hij wordt geschonken in speciale glaasjes met een dekseltje erop. Je maakt hem warm met de hand, wipt het dekseltje even open en snuift de geur op. Hup, dekseltje weer dicht en genieten. Althans zo zag ik het om me heen in een wijnkelder in Frankrijk. Ik heb het uiteraard ook geprobeerd en écht, de tranen sprongen in mijn ogen zo scherp als het overkwam. Toch was de geur na even wennen heerlijk en ik voelde dat ik moest stoppen omdat ik het na een poosje echt niet meer helder zag.
Je bent dan letterlijk en figuurlijk 'beneveld' en ik denk dat daar de uitdrukking ook vanaf komt. Glühwein heeft niet voldoende sterke alcoholdamp om beneveld van te raken.
Alleen hoog procentige spiritualiën hebben genoeg alcohol in de damp die bij verwarming ontstaat.
amc
12 jaar geleden
van het snuiven van een wijntje zal je niet dronken worden hoor, maar van alcoholdampen in een behoorlijke hoeveelheid kan je wel degelijk duizelig en dronken worden (als je maar lang genoeg blijft staan)

alcohol is een vluchtige stof, en de neusslijmvliezen zijn bijzonder goed doorbloed en nemen stoffen op die in je bloed komen.

er zijn testen gedaan met fruitvliegjes en ethanoldampen, en deze raakten gedesorienteerd (dronken)

zelfs met 100% alcohol loopt eerder de kans om duizelig te worden en hondsberoerd dan dat je echt dronken wordt ervan.