Waarom 'kunnen' zoveel mensen 's morgens niet ontbijten ?

Iedereen weet dat het ontbijt de belangrijkste -want basis- maaltijd van de dag is, en toch beweren hele volksstammen (vooral veel vrouwen trouwens valt me op) dat ze 's morgens geen hap door de keel kunnen krijgen - een klacht overigens die je alleen in landen met grote overvloed hoort.

Ik heb ook wel eens een periode (mijn dikste periode) erg slecht ontbeten, maar dan had ik ook de avond ervoor vlak voor bedtijd nog wel een en ander weggewerkt, dus kon er wel een uurtje (of vijf) tegen. Zeker nu ik na 8 uur 's avonds niet meer eet, kom ik echt gierend van de honger mijn bed uit s morgens (om zes uur) en zou niet weten hoe ik de dag / ochtend door moest komen zonder.

Komt het feit dat zo veel mensen niet (kunnen (???) ontbijten doordat we / ze 's avonds met veel te veel voedsel in de maag / hoge bloedsuikerspiegels naar bed gaan, of is het aangeleerd/psychisch gedrag van mensen die liever 'lieverkoekjes' eten (want daar heb ik ook meermalen mensen op kunnen betrappen ; geen ontbijt, maar wel een gebakje bij de koffie of een saucijzenbroodje bij het tienuurtje....)
Of is er echt een lichamelijke oorzaak / reden voor het 's morgens niet 'kunnen' ontbijten ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.4K
Kimath
12 jaar geleden
als ik 's ochtends wakker word moet ik echt binnen een half uur eten, of ik val om. Maar ja, ieder persoon is anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dus ook ; daarom verbaast het me zo.
Kijk, toen ik 140 kilo woog, een paar duizend calorieën teveel at op een dag en vlak voor bedtijd nog met gemak een zak chips, een koude rollade of een pot knakworst naar binnen drukte, had ik 's morgens ook geen honger. en sloeg ik het ontbijt vaak makkelijk over. Had ik eigenlijk NOOIT tijd om honger te hebben - wat mij niet belette te eten trouwens. Bovendien bleek al snel dat mijn nuchtere bloedsuiker tegen de 11 zat, waardoor je nu niet echt gaat scheuren van de honger, nee.
Nu eet ik na etenstijd 's avonds niet meer (al eten we vaak wel laat, tegen achten), en verrek ik 's morgens van de honger (met een suiker van tussen de 5 en de 6). Vandaar dat ik me nu ineens afvroeg of dat 'gebrek aan eetlust' 's morgens niet gewoon kan komen doordat je de dag / avond ervoor gewoon veel te veel eet, en je dus met een verkeerd eetpatroon in no time in die vicieuze cirkel zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan ook niet zonder ontbijt mn vriend eet pas om half 13 smiddags :s
Kimath
12 jaar geleden
het maakt bij mij niet uit hoeveel ik eet, ik heb standaard 2-3 uur daarna weer honger. Dus ik heb mijzelf maar aangeleerd om elke keer kleine hoeveelheden te eten, omdat ik anders veel te veel calorieen binnen zou krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan niet 'op gang komen' zonder 2 grote bakken koffie.
Op vrije dagen in m'n ochtendjas op de bank, en op werkdagen tussen de bedrijven van "opstaan-douchen-gezichteropsmeren-kat verzorgen- meeneem eten maken" door. Pas als die koffie door m'n maag heen is, ga ik wat eten. En dat is dus zo'n 3 á 4 uur nadat ik ben opgestaan. Heb gewoon absoluut geen trek voor die tijd. En ik heb me aangewend alleen te eten als ik trek heb, en niet omdat het toevallig in Nederland etenstijd is....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doe dat hetzelfde als nieuwsgierig.
Ik heb gewoon geen trek zolang mijn lichaam
nog "aan het wakker worden" is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
's ochtends heb ik meestal gewoon geen honger, ook niet als na het avondeten niets meer heb gegeten (wat ik niet vaak doe). Ik eet ook niet teveel. Heb gewoon geen honger 's ochtends. Ik heb een tijdje terug ook gelezen dat het in principe niet veel uitmaakt wanneer je eet, als je maar het juiste en voldoende eet. Ook dat de belangrijkheid van het ontbijt wordt overschat, dat een kop koffie net zoveel doet voor de alertheid als een gemiddeld ontbijt.

Het beste antwoord

De factor tijd speelt een cruciale rol, maar daar mag je ook ‘stresshormonen’ voor invullen. Zeker weten dat ‘s avonds flink eten de eetlust ‘s morgens nog behoorlijk kan afremmen maar half rennend door het huis een boterham of bord pap leegeten als 'ontbijt' naast het verrichten van allerlei andere handelingen, al dan niet met kinderen, werkt niet. Het is uitermate slecht voor de spijsvertering en ook nog eens een volstrekt verkeerd signaal naar die kinderen.

Ik moet bekennen dat ik dat ooit anders deed. Als puber kon ik maar slecht een boterham wegkrijgen voordat ik naar school ging maar omdat mijn moeder er altijd weer in slaagde een ontbijttafel klaar te zetten ging ik maar zelden met een lege maag de deur uit. Echter, door onregelmatige diensten en een recht evenredige frequentie aan slaapgebrek ontbeet ik weliswaar, maar veel te vaak veel te gehaast. Totdat ik, jaren geleden, een keer in een boze bui en zeer gehaast een maaltijd naar binnen kieperde en daar heel erg ziek van werd. Tractus digestivus iets van 24 uur compleet van slag af, maar ik was wel meteen genezen van gehaast eten, c.q. ontbijten. Sindsdien neem ik er de tijd voor. Ik ga ervoor zitten en geniet ervan. Dan is er ook tijd om een eitje te koken of te bakken en een stukje fruit schoon te maken.

Eten moet je niet zien als een noodzakelijk kwaad, zoals brandstof tanken bij een auto, maar als van levensbelang voor je gezondheid en liefst als een sociaal gebeuren, iets waarvan je moet genieten. Hoewel het me wat te ver gaat om het ontbijt als belangrijkste maaltijd te zien moet je het zeker niet overslaan en het minimaal als even belangrijk zien als andere maaltijden. En dat ontbreekt er vaak aan, dunkt me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het roerend met je eens - en wij zitten hier dan ook 's morgens om zes uur gewoon gevieren aan een gedekte ontbijttafel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Gru: En toch doe ik het, al ontbijt ik bijna altijd in mijn eentje. Het is heus geen ramp om een uurtje later te ontbijten als je er dan even rustig voor kunt zitten. Dat kan bijvoorbeeld ook best in de trein, zoals ik in één van de antwoorden las. Het is in ieder geval beter dan 'metselen' of helemaal niet ontbijten.

Andere antwoorden (8)

Ik denk omdat je dan moe bent en in de avond daarvoor meer gegeten heb
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat dat komt omdat je de avond er voor meestal flink gegeten hebt tijdens het avondeten, en vaak na het avondeten weinig meer beweegt. Waardoor je in de ochtend nog genoeg voedsel hebt om op te teren. Ook komt het vaak voor dat als je heel goed en ook lang geslapen hebt, je over het algemeen weinig eetlust hebt. Tenminste dat heb ik altijd. Als het dan bijvoorbeeld weekend is en ik heb lang uitgeslapen dan kan ik de hele ochtend + middag zonder eten. Als ik daarentegen heel kort en slecht heb geslapen dan ga ik om van de honger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me nogal logisch dat wat ik zeg ook niet voor iedereen zal gelden.
persoonlijk kan ik niet altijd makkelijk een boterham weg krijgen s-morgens vroeg. Zit er een ongeveer een half uurtje tussen het opstaan en eten dan is het een heel stuk makkelijker. Dus ik ga dan vaak eerst douchen, Kinderen opgang helpen, e.d. en dan pas eten. soms vind ik het dan nog moeilijk maar dan eet ik wel iets van yoghurt met cruesli of zo.

Bij mij heeft dat niet zo zeer te maken met s-avonds je buik vol proppen te maken. (denk ik) Omdat ik vaak eigenlijk s-avonds niet meer zo veel zin heb om iets te eten. Wel drink ik dan nog een kop koffie tegen een uur of acht/ negen.

Denk dus eigenlijk dat we ons te weinig tijd gunnen tussen opstaan en eten. We moeten zo veel en zo snel allemaal tegenwoordig.. tijd is geld, is de maatschappij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat eten je op zo'n moment erg tegenstaat. Ik denk dat dat komt omdat je lichaam nog niet goed wakker is. In ieder geval je maag nog niet.
Ik had het vroeger ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zullen verschillende redenen voor zijn, waarvan je er een aantal al zelf noemt.

Wat mij betreft:
Toen ik nog werkte, smeerde ik 's avonds mijn brood en at dat 's morgens in de trein pas op.
Dat was dus 1,5 uur nadat ik was opgestaan.
Had ik dus al gedouched, aangekleed, een flinke kop koffie gedronken en een half uur gefietst.
Ik vond dat gewoon makkelijker zo.

En ik zag daar het probleem ook niet van in.

Ja, toen de jongens nog thuis waren gingen die niet de deur uit zonder ontbijt, maar dat was anders....

Toegevoegd na 23 minuten:
En dan zag in de trein ook nog vaak jongelui met een zak chips of een mars.
Dan dacht altijd: hebben die geen moeder?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als reactie op je toevoeging...maakt niks uit of ze een moeder hebben of niet. Die moeder kan heel braaf boterhammetjes, eitjes appeltjes en weet ik veel wat meegeven, maar als dat kind dat lekker in zijn tas laat, en zijn eigen dingen eet, kan die moeder er ook niet veel meer aan doen. Ik kwam soms ook nog met 2 boterhammen terug van school omdat ik in de pauze ook chips en mars en weet ik het allemaal at..... Gelukkig is er een gezondheidsfreakje uit mij ontwaakt en heb ik de junk opgegeven ;-)) en ik heb gewoon een moeder ;-))
Het is voor sommige mensen te vroeg en sommige mensen hbben geen tijd om te ontbijten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Teveel lucht in de maag/darmen kan ook een oorzaak zijn van geen hap weg krijgen in de ochtend. Pas als je de lucht er uit geboerd hebt, is er plaats voor brood/yoghurt/ontbijt.

Strijk en zet... als ik de lucht er nog in heb zitten, kan ik niet eten, en ben zelfs misselijk dan. Heeft me jaren gekost om te ontdekken hoe ik dan tóch kon eten.
Het lijkt zo simpel, overtollige lucht kwijtraken, maar niet iedereen kan dat, is gebleken.

Soms heeft het maagklepje (overgang slokdarm maag) problemen, is het te slap (krijg je reflux) of te sterk, (wil de lucht er niet uit) en kan dat dus zorgen voor problemen.

En soms is het psychisch. Soms heb ik geen lucht, maar wel zenuwen ergens voor, en dan lukt het ook niet, eten. Dat is nog het moeilijkst te verhelpen, zelfs als je je er van bewust bent, en dat vergt enige oefening, eten door zenuwen heen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb hetzelfde, ik kan 's morgens doorgaans niet eten.

Bij mij is het zo dat mijn maag 's morgens aanvoelt alsof hij afgesloten is, hij vraagt niet om voedsel, integendeel zelfs.

Het vreemde is dat wanneer ik slecht slaap, mijn maag 's morgens niet 'afgesloten' aanvoelt en ik juist wel honger heb.
Ook als ik niet slaap, heb ik 'smorgens enorme honger.

Daaruit kan ik concluderen dat mijn maag op standby staat wanneer ik diep slaap, en het dus een fysieke oorzaak heeft.

Volgens mij is dit bij de meeste mensen zo.